HOLLINGWORTH MANSION

MAGORIA (2024)
MAGORIA - HOLLINGWORTH MANSION

Mark Bogert, de voormalige gitarist van Knight Area, heeft bepaald niet stil gezeten. Naast zijn belangrijke bijdragen aan The Liberty Project van Edward Reekers en het afronden van de reeks voorstellingen van zijn vorige rockopera Jack The Ripper 1888, is hij terug met een geheel nieuwe show. Voor het toch wel wat lugubere verhaal in Hollingsworth Mansion over haat, liefde, dood en zelfs de schemerwereld verwijs ik graag naar het interview met Bogert in iO Pages nr. 191. Deze rockopera, en dus ook de nieuwe show, zal in De Bibelot te Dordrecht in première gaan op 30 maart 2024. Na het intro volgt New Estate, een stuk muziek dat ook van Kamelot had kunnen zijn. Uiteraard zijn er meer referenties te noemen, zoals  Ayreon, Knight Area en bands als Visions Of Atlantis. De muziek kan vooral worden omschreven als melodieuze progmetal, hoewel verscheidene stukken nogal rustig zijn en bijna klinken als popballads. Zo speelt Cleem Determeijer (ex-Finch) een prachtig stukje piano in What Do They Want From Me. In de steviger stukken soleert Bogert, maar ook toetsenist Koen Stam laat zich niet onbetuigd. Daarmee zal dit theatrale spektakel dat 67 minuten klokt, veel muziekliefhebbers aanspreken. De indrukwekkende bezetting staat vol met bekende namen, onder wie vocalisten Rodney Blaze, Cindy Oudshoorn, Edward Reekers en Maria Catharina, de partner van Robby Valentine. Als instrumentalisten zijn pianist Cleem Determeijer, bassist Peter Vink (ex-Finch, ex- Knight Area), toetsenist Koen Stam, drummer Harmen Kieboom (Ex Libris) en bassist Luuk van Gerven (ex-After Forever, Ex Libris) natuurlijk bij menigeen bekend. Mark Bogert zelf demonstreert overtuigend waarom hij tot de beste gitaristen van Nederland behoort. De orkestraties van Matthijs Kieboom zijn bijzonder smaakvol en sluiten naadloos aan op de muziek van Bogert, die enkele zeer aansprekende en in diverse vormen terugkerende thema’s uit zijn hoed – of moet ik zeggen pet – tovert. Een stevige, maar o zo briljante track als Die For The Love Your Life is een waar progmetaljuweel. Het album Hollingsworth Mansion is al meer dan de moeite waard, maar dit spektakel live meemaken moet een echte belevenis zijn. Helaas worden er maar weinig shows van dit kaliber opgevoerd, dus een reden te meer om deze rockopera te bezoeken!