THE GREAT DIVIDE

ELF PROJECT (2012)
Elf Project

The Great Divide van het trio Elf Project, afkomstig uit de omgeving van New York, is de opvolger van het debuutalbum Mirage. Dat album was wat orkestraler, wat voller gemixt, een tikkeltje psychedelisch met ook wel invloeden van Rush, maar dan uit de periode van A Farewell To Kings (1977). Zeker de laatste, lange track klonk veel symfonischer dan de tien composities op dit nieuwe album, want die zijn zó overduidelijk geïnspireerd op Rush - periode Roll The Bones (1991) - dat je je afvraagt of er geen sprake is van plagiaat. De openingstrack lijkt zó veel op Bravado dat ik een gevoel van misnoegen niet kon onderdrukken. Zelfs de zang van bassist-toetsenist en producer Carl Schultz benadert akelig dicht het hedendaagse stemgeluid van Geddy Lee. Op The Great Divide heerst de sfeer van albums als Roll The Bones en Snakes & Arrows (2007). Technisch steekt het album goed in elkaar. Te oordelen naar de koppen op de foto zijn de drie heren de veertig ruim gepasseerd, dus jonge broekjes die hun idolen kopiëren kun je hen niet noemen. In vrijwle elk nummer bekruipt me het gevoel dat stukken muziek, tekst of beide rechtstreeks van Rush-nummers afkomstig zijn en dat gaat me te ver. Ik kan me echter goed voorstellen dat deze licht symfonische versie van Rush veel jongeren zal aanspreken, maar ook progfans die zich altijd hebben gestoord aan de messcherpe stem van Lee in de beginperiode. Gelukkig klinken de drums en de gitaar wel anders dan die van Neil Peart en Alex Lifeson. In het instrumentale No More Monkey Business is te horen dat de heren wel degelijk wat in hun mars hebben, maar de klasse van het wereldberoemde Canadese trio benaderen ze niet. De laatste track Any Other Day lijkt een song uit de jaren zestig in een Rush-arrangement.

Elf Project zou een uitstekende coverband kunnen zijn, maar met deze composities die alle tussen de drie en de vijf minuten klokken kan men mij minder imponeren dan met het debuut. Als je over de gelijkenis met Rush kunt heen stappen dan blijft er een alleszins te verteren album over dat het beluisteren zeker waard is.