A GENTLE STING

CLOUDMACHINE (2013)
CLOUDMACHINE - A GENTLE STING

Op A Gentle Sting, het nieuwe album van Cloudmachine, prijken elf nieuwe composities van zanger Ruud Houweling. Dit keer is het album deels in Nederland en deels in Groot-Brittannië (Kent) opgenomen met Tristan Longworth als producer en daar is niets mis mee. Houwelings stem lijkt er alleen maar beter op te worden; zijn composities zijn evenwichtig, origineel en naar mijn smaak erg mooi en pakkend. De muziek valt enigszins te vergelijken met die van The Nits, ook zo'n geweldige band wiens muziek tegen de symfo aan schuurt. De bijdrage van het trio strijkers geeft het symfonische karakter extra cachet, maar de nadruk ligt toch op popmuziek, zij het van een buitengewoon goede soort. Een beetje The Beatles, een snufje Traveling Wilburys en een scheutje Nits en je hebt een aardig idee wat voor type muziek je krijgt voorgeschoteld. Het album opent vrolijk met Hands On Skin en vervolgt met Stone In The River dat een beetje de sfeer van Rain (The Beatles) ademt, terwijl de derde, duidelijke langzamere track To Be Found, een herkenbare symfonische inslag heeft. De nadruk ligt duidelijk op de songs die kort en krachtig hun boodschap overbrengen. Houweling zingt vaak ook de tweede stem die de herinneringen aan John Lennon en Paul McCartney verder aanwakkert. Diverse rustige nummers komen voorbij, waarvan het iets vollere Against The Tide een van de vele hoogtepunten is. Vooral het orgeltje van Marco Kuypers is een prachtige toevoeging. In Broken People komt wat van Yesterday - alweer The Beatles - naar voren en geregeld schuurt de oerdegelijke singer-songwritermuziek tegen de meer progessief getinte muziek, terwijl de kwaliteit steeds verbluffend goed blijft. A Gentle Sting eindigt even vrolijks als het begon met het vlotte The Mist Is Rising.

A Gentle Sting is wat mij betreft een topalbum van Cloudmachine en deze vriendelijke angel doet absoluut geen pijn. Integendeel! Je zou het weldadige acupunctuur kunnen noemen!