MENNO VON BRUCKEN FOCK

THE GATES OF REALITY (NL+E)

Artiest / Band: 
AUSTRALIS
AUSTRALIS - The Gates Of Reality

Veel langer dan aanvankelijk de bedoeling was, heeft Oscar Aguayo, de van origine uit Peru afkomstige Amerikaan, erover gedaan om zijn tweede album The Gates Of Reality uit te brengen na zijn succesvolle debuut Lifegiving (2005). Aguayo's grote kracht is om vrij simpele, pakkende melodieën, vermoedelijk in essentie grotendeels afkomstig uit de Andes, te verpakken in moderne elektronische muziek. De hedendaagse technologie met onder meer softwaresynthesizers, maken het mogelijk om een kristalhelder geluid te combineren met het incorporeren van talloze vernuftige details en effecten. Zijn veertien composities op dit album, goed voor een dikke zeventig minuten, zijn derhalve zeer solide en goed uitgewerkt; voor mijn gevoel klopt alles. Het is duidelijk dat hier geen machines aan het werk zijn die zelf knippen en plakken, maar dat hier iemand aan het werk is geweest die na een intensieve zoektocht uiteindelijk de juiste tonen en arrangementen heeft weten te vinden om zijn emoties op muzikale wijze vorm te geven. Op enkele tracks zijn zangstemmen te horen: Aguayo's broer Alvaro zorgt voor de juiste sfeer in het gebed Paqta Kutemunga in de taal van de Inca’s. Verder zet Oscar passende samples van toetsen en andere instrumenten in, zoals de viool, trompet, fluit, accordeon, klarinet en akoestische gitaar naast sprankelende orkestraties. The Gates Of Reality is zeker geen ambient album of een album waarop je kunt wegdromen. Al zijn de melodielijnen zeer toegankelijk, er is ;ang niet altijd sprake van voortkabbelende muziek of muziek die continu rustgevend is. Sommige stukjes, zoals The Hoodoo’s Whisper, bevatten een spannende dreiging die je ook hoort in een enerverende film. Soms is er sprake van een onverwachte wending, waardoor het lijkt alsof Aguayo het spoor bijster raakt. Andere stukken zijn juist wat zwaarmoedig, soms zelf wat meditatief georiënteerd. Gelukkig ziet hij toch telkens kans weer op het juiste pad terug te keren. De ondersteunende effecten van vooral percussie, zijn origineel en vanaf het moment dat de voetstappen die leiden naar 'de poorten van de werkelijkheid', raakt de luisteraar in de ban van een heerlijk stuk elektronische muziek. Het is het wachten waard geweest; dit is een uitstekende aanwinst voor mijn jaarlijstje over 2008!

ENGLISH:

It took Oscar Aguayo, the American electronic musician who hails from Peru, much longer than he had anticipated a few years ago, to release the follow-up to Lifegiving (2005). The sequel to his highly successful debut, The Gates Of Reality, was set for release in 2007. His greatest strength is to arrange fairly simple, straightforward tunes, presumably originating from folk melodies from the Andes-territory, into both modern as well as crafted electronic music with a soul. The technology of present day allows him to combine both hardware and software synthesizers. With the available recording techniques and software he‘s able to combine a dazzling crystalclear sound with numerous sophisticated details and effects. The fourteen compositions on this album, together lasting over seventy minutes, are all very solid productions, well thought over and with a lot of fine tuned feeling for detail. For my ears everything seems to sound just right. Obviously no simple machinery is at work here or a guy who just knows how to cut and paste. You'll hear a musician who hits all the right tones, timbres and arrangements to express his deepest inner emotions. This he did after an intensive and thorough research and a lot of consideration. He picked the right vocalists for some of the tracks and Oscar’s brother Alvaro Aguayo creates the ultimate atmosphere in the ancient Inca prayer Paqta Kutemunga. Carefully Oscar chose all samples from keyboards, but also other instruments like the violin, trumpet, flutes, accordion, clarinet or acoustic guitar and brings them together with brightly sparkling orchestrations. The Gates Of Reality is most certainly not an album that allows one to simply dream away, neither should it be categorized as ambient. All melodies are very accessible yet not equally soothing or relaxing. Some parts have got this distinctive excitement and mysticism like in The Hoodoo's Whisper, as if one is watching an innerving movie. Other parts are more dramatic, some even suitable for a little meditation. Sometimes there’s an unexpected change in the musical structure so that it seems that Aguayo is losing track, but in fact he knows exactly what he’s doing and he always finds his ‘way home’ again. The supportive effects, especially in the percussion are highly original and from the moment the listener hears the footsteps leading to the ‘gates’, subsequently being opened, they are soon under the spell of the ‘reality’ of some genuine high classed electronic music. It has been well been worth the wait and this album is very welcome for a position in my top ten list of albums over 2008!