FREE HAND (1975), deluxe edition cd & dvd

GENTLE GIANT (2012)
GENTLE GIANT - FREE HAND

De erfenis van Gentle Giant (GG) spreekt nog altijd tot de verbeelding van veel progliefhebbers. De vaak onnavolgbare muzikale capriolen waren niet voor niets een voorbeeld voor bands als Spock's Beard, Magic Pie, Advent, Hands en Syzygy, bands die nadrukkelijk door de broers Derek en Ray Shulman, Kerry Minnear, Gary Green en John Weathers zijn beïnvloed. Na een aarzelend begin van het compilatiealbum Edge Of Twilight (1999) zijn successievelijk alle albums nu minstens tweemaal opnieuw uitgebracht. Het is dus ten minste de derde keer dat deze heruitgaven op cd zijn uitgekomen. In tegenstelling tot de DRT-remasters, die ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van GG werden uitgebracht, hebben deze versies geen bonustracks maar een extra dvd-audio met een quadrofonische mix die je op verschillende manieren kunt beluisteren. Free Hand is naar mijn smaak een bijzonder sterk album met klassiekers als Just The Same en On Reflection, dat in de quadrofonische mix bijzonder fraai klinkt. Alle zangstemmen zijn nu goed van elkaar te onderscheiden. De titelsong is een prachtnummer dat vlotjes klassiek, jazz, rock en pop combineert. Op Talybont wist Minnear de hand te leggen op een echt klavecimbel, waardoor de muziek een middeleeuws trekje krijgt zeker in combinatie met de (blok)fluiten. Ray Shulman had de supervisie over de dvd-audio. Feit is dat Free Hand altijd bijzonder goed vertegenwoordigd was bij alle shows die GG gaf na de release van het album.

Ook deze heruitgave zal zijn weg naar de liefhebbers weten te vinden en zeker voor diegenen die muziek de graag in surround sound horen. In elk geval wordt zo de herinnering aan de legende GG levend gehouden.