A FIRE IN THE SKY, compilatie

DEEP PURPLE (2017)
DEEP PURPLE - A FIRE IN THE SKY

A Fire In The Sky is ‘a career-spanning collection’, zo staat op de cover te lezen en dat is het ook. De compilatie van deze hardrockpioniers bevat maar liefst veertig tracks, waarvan sommige nét even anders zijn dan de oorspronkelijke opname of het betreft de singleversie van een lp-track. Er staan van alle negentien studioalbums tracks op deze driedubbelaar: van Shades Of Deep Purple (1968) tot en met Now What?! (2013), inclusief de bijzonder sterke tracks When A Blind Man Cries, Hallelujah en Black Night die niet op lp of cd zijn uitgebracht. Twee bassisten, twee toetsenisten, drie gitaristen, vier zangers en een drummer gaven gestalte aan Deep Purple. De enige constante factor is derhalve drummer Ian Paice die in vijftig jaar Deep Purple nooit een noot op de plaat heeft gemist. In zekere zin zorgden de klassieke invloeden van Jon Lord en het gitaarwerk van Ritchie Blackmore ervoor, dat Deep Purple ook een pionier was op het gebied van de progressieve rock. Nummers als Rat Bat Blue, Burn, April en 'A' 200 – de laatste twee staan niet op deze compilatie − zijn daar de bewijzen van. Toegegeven, er bestaan van Deep Purple al veel compilaties en nog veel meer livealbums, maar toch is dit retrospectieve overzicht van een van de grootste bands op deze aardkloot erg fraai en compleet. De toevoeging van de genoemde singles geldt zeker als een dikke plus. Naast deze driedubbel-cd is ook een driedubbel-lp − met 27 van de veertig tracks – en een enkele cd met twintig singles uitgebracht. Zo is er voor elk wat wils en komen nu eindelijk minder bekende nummers als King Of Dreams van Slaves And Masters (1990) en Call Of The Wild van The House Of Blue Light (1987) aan bod. Zelfs voor een Deep Purple-fan die al aardig wat van de band in de kast heeft staan, is dit een bijzonder aardige verzamelaar!