THE ENEMY INSIDE

PRYMARY (2009)
PRYMARY - THE ENEMY INSIDE

The Enemy Inside is de derde schijf van Prymary, een progmetalgezelschap uit Zuid-Californië. Aan de lange lijst van artiesten die de diverse bandleden beïnvloed hebben, zoals Rush, Dream Theater, Fates Warning, Queensrÿche, Spock’s Beard en Yes, om er maar enkele te noemen, kun je eigenlijk al zien wat dit album te bieden heeft. Het zal geen toeval zijn dat de band er tot nu toe steeds drie jaar over heeft gedaan om met een nieuw album te komen. Jackson Haskett (zang), Sean Entrikin (gitaar), Neil McQueen (toetsen), Rob Young (bas) en Chris Quirarte (drums) hebben dit keer voor aparte, niet-gerelateerde teksten gekozen met onderwerpen als niet-ingeloste dromen en destructieve neigingen. Een stevige maar smaakvolle instrumentale opening met uitstekende melodieën en prima toetsenwerk wordt gevolgd door afwisselend mooie symfonische en melodieuze stukken en nogal pittige aan speedmetal verwante passages. Bij de laatste overheersen snelheid en techniek, terwijl in de rustiger delen erg gevoelig en emotioneel wordt gespeeld en gezongen. Als geheel doet deze band me erg aan Pagan’s Mind denken. Het gebruik van piano naast synths, orgel en orkestraties geeft dit album een duidelijke meerwaarde. Het geluid van de band is erg helder, hoewel het jammer is dat het gitaargeluid wat snerpend klinkt en de snaredrum wat hol en blikkerig. Ook de zang is enigszins geknepen. Deze band verdient eigenlijk een mooi vet geluid, zoals 'onze' Arjen Lucassen dat altijd zo prachtig kan realiseren. De minst aansprekende track is wat mij betreft Disillusion, waarin de zang en de gitaar alle gangbare, harmonieuze verhoudingen tarten. Daar staat echter Trial And Tragedy tegenover dat met ruim twintig minuten het meest gevarieerde, meest progressieve en tevens langste nummer van de cd is.

In totaal scoort The Enemy Inside met een spelduur van 57 minuten een dikke voldoende, maar de band heeft voor zover het de productie en de composities betreft de absolute top nog niet bereikt. Prymary heeft echter de potentie om die top te bereiken.