END OF SEPTEMBER

END OF SEPTEMBER (2009)
End Of September

'File under metal' staat er op de begeleidende informatie van het gelijknamige album van het Zweedse gezelschap End Of September. Waarom dan toch een bespreking op deze website? Wel, omdat het absoluut geen pure metal is! De band werd in 2009 opgericht door gitarist-zanger Erik Tordsson. End Of September maakt stevige muziek, dat is iets wat zeker is, maar de orkestraties en het pianospel brengen voldoende symfonische elementen in om een recensie te rechtvaardigen. Denk aan Delain of Evanescence en je hebt een idee waar je deze band moet plaatsen. Female fronted symfonic metal zou een aardige omschrijving zijn voor de negen composities die gelukkig weinig grunts bevatten. Wie verantwoordelijk is voor al die toetsen is noch op de bijgeleverde informatie, noch via de website te achterhalen. Het basspel van Johan Nödj en de drums van Johan Svensson zorgen voor een degelijk en kwalitatief hoogstaand fundament, terwijl Tordsson de soms loodzware riffs afwisselt met subtiele passages. Hoewel melodieus, worden tempowisselingen en breaks allesbehalve geschuwd, waardoor de muziek zeer boeiend blijft. De wat zoete stem van de in 2011 ingelijfde zangeres Elin Redin, die overigens geen echt indrukwekkend bereik heeft, lijkt zowaar wat op die van Charlotte Wessels (Delain) en zij heeft dat grappige Scandinavische accent. In de rustige passages imponeert ze wél, maar in het zware geweld blijft haar stem alleen overeind in de samenzang, waarbij zij zichzelf ondersteunt. De nummers zijn vrij kort en de tijdsduur van het album is dan ook maar een krappe 37 minuten. Desondanks is End Of September een uitstekend visitekaartje uit Zweden dat zich nadrukkelijk manifesteert in de gothic- en female fronted metal!