DAWN ON PYTHER

PROJECT CREATION (2001)
PROJECT CREATION - DAWN ON PYTHER

Dawn On Pyther, van de hand van de Portugese multi-instrumentalist Hugo Flores (Sonic Pulsar) onder de naam Project Creation, bevat ruim vijfenzeventig minuten progressieve muziek. Het is de opvolger van het in 2005 verschenen Floating WorldDe tien tracks herbergen een keur aan stijlen, zoals metal, symfo, licht ambient en rock, maar het grootste probleem, althans in mijn beleving, ligt nu juist in die diversiteit. Zelfs binnen één track hoor je naar rap neigende muziek, stevige rock en een eenzame gitaar en dan wordt er ook nog door vier verschillende vocalisten gezongen op het gehele album. Naast Flores, zingen Linx, Alda Reis en Zara Quiroga mee. De dames zingen best aardig, maar de mannelijke zang is soms wel wat schreeuwerig. Verder lijkt het of drummer Davis Raborn tijdens de eerste nummers de pannenset van grootmoeder bespeelt! Eigenlijk zijn alleen de rustige, bijna meditatieve passages de moeite waard; de overige stukken zijn te onrustig met constante tempo- en stijlwisselingen, terwijl geen themaatje blijft hangen. Ook productietechnisch klinkt het album onrustig, waarbij de balans tussen de diverse instrumenten en de zangstemmen niet altijd voor de hand ligt. Flores durft echter wel buiten de geijkte paden te treden; dat moet toch als positief punt worden genoemd. Hier en daar klinken elementen van Yes door, zoals in Voyage Of The Dragonfly, soms ook van Dream Theater en aanverwante bands.

Talent heeft Flores genoeg, zeker als gitarist, maar een goede coaching is wel essentieel, tenzij Flores mikt op een kleiner publiek van mensen die zoeken naar die uitersten in de progwereld. Het artwork van Maria Guillaumet mag er overigens best zijn.