DARK WATERS

DELAIN (2022)
DELAIN - DARK WATERS

Er zijn nog geen drie jaar verstreken maar Martijn Westerholt, oprichter van Delain, heeft weer een nieuwe bezetting bijeen weten te krijgen. Opvallend is de terugkeer van de originele gitarist Ronald Landa en drummer Sander Zoer. Op bas vinden we nu Ludovico Cioffi, terwijl in plaats van Charlotte Wessels nu zangeres Diana Leah de frontvrouw is. Oorspronkelijk is zij afkomstig uit Roemenië, maar op haar vijftiende verhuisde ze naar Italië, woonde tussendoor vijf jaar in Canada en ze verblijft momenteel in Torino. Hoewel ze voornamelijk ervaring heeft opgedaan als trance-zangeres, plaatste ze toch een bericht op Instagram waarna ze vervolgens door Martijn werd benaderd. Leah heeft een stem die veel gelijkenis vertoont met die van Wessels; een fractie lichter, maar haar stembereik lijkt wel wat groter. Het zingen van het oude materiaal zal derhalve voor Diana geen probleem opleveren. In sommige stukken komt haar zang ook heel dicht bij die van Sharon den Adel, zodat Delain nog nadrukkelijker in dezelfde vijver vist als ‘grote zus’ Within Temptation. Dark Waters bevat tien nieuwe composities, aangevuld met een pianoversie van The Quest And The Curse. In totaal biedt het album een krap uurtje muziek. Qua stijl is er niet zo veel veranderd: de composities steken goed in elkaar, de opbouw is herkenbaar en het meezinggehalte is dik in orde. Wat betreft de koorzang zijn elementen uit de muziek van Nightwish en Within Temptation herkenbaar. De band gaat april volgend jaar op tournee in West-Europa en het zal spannend worden wat er daarna gaat gebeuren. De eerste hobbel, voorkomen  dat de band ten onder gaat aan een roemloos einde, is met het solide album Dark Waters overtuigend genomen.