THE DARK SECRET

RHAPSODY (2004)
RHAPSODY The Dark Secret

De Italiaanse progmetalband Rhapsody is inmiddels een internationaal bekende groep dankzij de Emerald Sword Saga. Als voorproefje op het nieuwe album dat najaar 2004 zal verschijnen, is The Dark Secret uitgebracht, een ep met vijf tracks waarvan er vier niet in dezelfde versie op het album zullen staan. Het is tevens de eerste uitgave op Steamhammer, het nieuwe label van de band. De ep is ook als 'limited edition' verkrijgbaar met de dvd The Making Of The Dark Secret, een video gemaakt door een fan over de Emerald Sword Saga en een 5.1-Dolby Surround-versie van de single Unholy WarcryDit nummer is de eerste track van de ep en laat onmiskenbaar een verpletterende indruk achter. De zware stem van acteur Christopher Lee vormt de inleiding tot het meest bombastische wat Rhapsody tot nu toe heeft opgenomen. Zware orkestraties en de zang van Fabio Leone ondersteund door een koor en met - zoals vanouds - weergaloos gitaarwerk. De tweede track Thunder’s Mighty Roar, opent als speedmetal. Leone zingt bepaalde passages agressief en schreeuwerig, maar wisselt dat af met wonderschone, melodieuze passages. Geheel anders is Guardians Of Destiny, een rustige song met ingetogen zang en akoestisch gitaar- en fluitspel. In Sacred Power Of Raging Winds gaan alle remmen weer los: speedmetal, dubbele basdrums, orkest, koor, klassieke passages, gitaar-, synth en fluitsoli; alles wat je kunt bedenken zit er in tot en met gesproken teksten toe! Ten slotte een mooie cover van Non Ho Sonno (Goblin), een nagenoeg geheel instrumentaal stuk met alleen koorzang. The Dark Secret is een smakelijk voorproefje van een vermoedelijk uitermate interessant nieuw album. Een nieuwe trend, de zogeheten filmscoremetal, is gezet!