CRIMINALS & KINGS (1999), heruitgave

CONSORTIUM PROJECT I (2011)
CONSORTIUM PROJECT I - CRIMINALS & KINGS

In 1995, na zijn soloalbum Thru The Looking Glass, besloot Ian Parry (Elegy), die toen al tien jaar actief was in de muziekbusiness, een begin te maken met wat 'pentalogie' die onlangs werd afgesloten met het album Species. Criminals & KIngs is een geremasterde heruitgave met twee bonustracks van het eerste van deze vijf albums uit 1999, toen het nog Ian Parry's Consortium Project heette. Parry wordt op gitaaar onder anderen bijgestaan door Patrick Rondat (Jean MIchel Jarre), Thomas Youngblood (Kamelot) en Stephan Lill (Vanden Plas), Jan Bijlsma op bas en Dirk Bruinenberg (Elegy) op drums. De man met de emotionele hardrockstem schreef destijds elf tracks die op de semi-ballad A Miracle Is All We Need en het prachtige, instrumentale The Entity na, alle in het melodieuze metalgenre vallen. Stevige dubbele basdrums, forse gitaarriffs en flitsend gitaarsolo's zijn de kenmerken van deze nummers. Parry zelf zorgt voor wat extra aankleding met toetsen en hij zingt vaak meerstemmig in de steeds aansprekende en pakkende refreintjes. Door zijn karakteristieke stem wijkt de muziek niet veel af van die van Elegy. Dat de nummers nog geen zes minuten klokken, geeft aan dat de muziek dichter tegen AOR dan tegen progmetal aanleunt, maar desondanks is dit debuut met Consortium een heavy, maar toch zeer genietbaar album. Of een heruitgave van een album uit 1999 dat tot voor kort nog redelijk goed verkrijgbaar was, gerechtvaardigd is, moet het platenkopend publiek maar beoordelen.

De eerste bonustrack is een semi-akoestische versie van het reeds genoemde A Miracle Is All We Need met prachtig gitaarspel van Rondat en ook aardig pianospel. Op de tweede bonustrack Pandora's Box doet Arjen Lucassen mee als bassist (!).