IN CRESCENDO

KINGCROW (2013)
KINGCROW

De Italiaanse zeskoppige band Kingcrow stond vorig jaar nog op Progpower in Baarlo en bewees ook daar dat men live serieus genomen wil worden. De routiniers leveren met In Crescendo hun vierde studioalbum af. De stem van zanger Diego Marchesi is niet echt imposant, maar past wel goed bij de muziek die invloeden bevat van Dream Theater, maar zeker ook van Opeth, Riverside en soms de stevige kant van Porcupine Tree. Vooral in de melodieuze passages komt Marchesi’s stem beter uit de verf dan in de meer heavy en uptempo delen. Gelukkig − althans in mijn beleving – zijn er geen grunts te horen op In Crescendo. Tijdens de acht composities, die met name afkomstig zijn van gitarist Diego Cafolla, is er naast de technisch wat ingewikkelder loopjes voldoende ruimte voor rustpunten, orkestraties en prachtige atmosferische stukken. Het volle geluid wordt mede gerealiseerd door tweede gitarist Ivan Nastasi en het ritmetandem bestaande uit bassist Francesco D’Errico en drummer-medeoprichter Thundra Cafolla. Cristian Della Polla is de man die voor de inkleuring van de composities zorgt met zijn begaafde toetsenspel. Sinds het ontstaan van de band eind jaren negentig, is de bezetting wel een aantal malen gewijzigd, maar ten opzichte van het vorige album Phlegethon (2010), een ‘tip’ in iO102, heeft geen wijziging meer plaatsgevonden. Hoewel ik op basis van de zang en de compositorische complexiteit dit album geen speciale vermelding waard vind, is het naar mijn mening toch een album dat de titel In Crescendo eer aan doet. Zeker het elf minuten klokkende titelstuk met invloeden van Anathema mag er zijn. Kingcrow is zeker een band om rekening mee te houden, maar helaas is de concurrentie binnen dit genre erg groot.