CONTINUO (1978), heruitgave

COLLEGIUM MUSICUM (2015)
COLLEGIUM MUSICUM - CONTINUO

Dat progressieve muziek niet uitsluitend in Engelstalige landen wordt geproduceerd, wisten we natuurlijk al, maar het aantal progalbums uit Slowakije zijn naar mijn mening op de vingers van één hand te tellen. Door de jaren heen is toetsenist Marián Varga de enige constante factor bij Collegium Musicum; hij wordt op Continuo, een album uit 1978, bijgestaan door twee gitaristen, een drummer en een bassist. Varga’s belangrijkste instrumenten zijn piano en orgel, maar in deze periode maakte hij ook grif gebruikt van synthesizers, waarbij hij vooral de ‘tsjilpende’ en niet-gangbare geluiden uit de elektronische apparaten toverde. Hier en daar is het wat experimenteel en sommige stukjes bevatten wat rauwe zang in het Slowaaks, maar je hoort ook prachtige melodieuze stukken en goed gitaarspel. Uiteraard zullen The Nice en Emerson, Lake & Palmer dé voorbeelden voor Varga en de zijnen geweest zijn. Opvallend is dat de band met drie min of meer originele leden ook vandaag de dag nog concerten geeft. Continuo is een van de meer toegankelijke albums en bevat slechts drie lange tracks. Een zorgvuldige remastering uit 2007 heeft geresulteerd in een verbluffend goede geluidskwaliteit, waardoor dit album zich kan meten met andere progalbums uit die periode. De muziek lijkt hier en daar behoorlijk op Trace, bevat zowel klassieke als jazzinvloeden en binnen de nummers zitten passages die soms uptempo, soms zweverig klinken. Continuo is uitdagende kost uit het voormalige Oostblok, maar van een zeer solide gehalte. Ik had nog nooit van deze band gehoord en was aangenaam verrast. Hopelijk geldt dat ook voor de lezers van iO Pages!