CONCERTO GROSSO: THE SEVEN SEASONS

NEW TROLLS (2007)
NEW TROLLS - CONCERTO GROSSO: THE SEVEN SEASONS

De heren Vittorio De Scalzi (zang, piano, klassieke gitaar, dwarsfluit) en Nico Di Palo (zang, drums) maakten lang geleden deel uit van New Trolls, een Italiaanse band die beginjaren zeventig - zeker in eigen land - alom bekend was in het progressieve wereldje. Nadat de band het halverwege de jaren zeventig voor gezien hield, zijn er nog wel enkele wapenfeiten te melden, maar de laatste acht jaar bleef het stil. De twee kemphanen van weleer zijn echter ouder en wijzer geworden en hebben de handen ineengeslagen en de band nieuw leven ingeblazen. En hoe! Concerto Grosso: The Seven Seasons is een prachtige, nieuwe cd. Een live-uitvoering van de drie delen van Concerto Grosso, waarvan dit studioalbum dus het derde deel is, staat voor later gepland. Elementen van licht klassieke muziek, musical, rock en pop ontmoeten elkaar op een wijze, waarbij Rondo Veneziano en Barrock als referenties zouden kunnen dienen, terwijl ook invloeden van Jethro Tull en Queen hoorbaar zijn. De vraag is natuurlijk wie nu eigenlijk wie beïnvloed heeft! De inzet van The White Light Orchestraeen kamerorkest met daarin onder meer violen, cello en hobo, en de geregeld opduikende akoestische gitaar benadrukken de vele, zwaar op klassieke muziek leunende passages. Die worden afgewisseld met wat steviger stukken, waarin de genoemde elementen van Queen, zoals close harmonyzang, en diverse rockmusicals herkenbaar zijn. Soms doet de muziek wat denken aan Kayak, maar dan vooral van de laatste twee albums. De arrangementen zijn smaakvol en de composities liggen uitermate goed in het gehoor. De zang van Di Palo en De Scalzi is in het Engels opgenomen; men is weliswaar ouder geworden, maar het stemgeluid is nog altijd aangenaam. De huidige bezetting van New Trolls wordt gecompleteerd met twee gitaristen, een bassist en een drummer die ook allen de achtergrondzang verzorgen. In The Season Of Hope speelt de vleugel een hoofdrol en zijn zelfs wat jazzinvloeden hoorbaar.

Het moge duidelijk zijn dat de enorme variatie in dit uur muziek verdeeld over vijftien tracks en het vakmanschap van deze heren mij erg aanspreken. In die roemruchte jaren zeventig is New Trolls aan mijn aandacht ontsnapt, maar die situatie zal spoedig veranderen!