COLLISION COURSE...PARADOX 2

ROYAL HUNT (2008)
ROYAL HUNT Collision Course

Collision Course is het negende volwaardige studioalbum van Royal Hunt, de Deense progmetalgroep rond toetsenist-componist André Andersen. Andersen koos opnieuw voor een nieuwe zanger, alweer de vierde frontman in het ruim zestienjarig bestaan van de band. Alleen Andersen is nog over van de originele bezetting. Dit keer moest John West het veld ruimen en de van Yngwie Malmsteen en Ring Of Fire bekende Mark Boals nam zijn plaats in. Boals is een klassezanger, maar omdat dit album een vervolg blijkt te zijn op het succesvolle Paradox (1997), mis ik toch de stem van DC Cooper! Dat gezegd hebbende moet daarnaast worden vastgesteld dat de tien nieuwe tracks uitzonderlijk goed in elkaar steken. Naast herkenbare loopjes en dito achtergrondkoortjes, klinken de arrangementen vaak moderner en verrassend in positieve zin. Zanger Mark Boals en de heren instrumentalisten weten te imponeren met hun prestaties. Marcus Jidell bijvoorbeeld, is een uitnemende gitarist die waarschijnlijk goed naar collega’s als Ian Crichton (Saga) heeft geluisterd. Zijn gitaargeluid is duidelijk anders dan dat van zijn voorgangers. Het ritmetandem Per Schelander (bas) en Allan Sorensen (drums) kan de complexe muziek feilloos aan en producer Andersen heeft er dit keer ook nog eens een violist, een cellist en een blazer bij gehaald, waardoor de bombast nog beter tot zijn recht komt. Van Boals kan gezegd worden dat hij zuiver zingt en met een enorm bereik; hij is waarschijnlijk nog beter in staat om de oudere nummers tot hun recht te laten komen. Naast dat typische Royal Hunt-geluid met sterke referenties naar de klassieke muziek, kunnen ook geestverwanten als Ring Of Fire en zeker ook Rainbow als referentie worden genoemd. De zang en de orkestraties staan bij Royal Hunt echter veel centraler dan bij de neoklassieke metalacts die vooral snelheid tot cultus hebben verheven. Hopelijk komt Royal Hunt eindelijk weer eens naar Nederland voor enkele optredens, want zowel Collision Course als de band zijn het beluisteren en bekijken beslist waard.