FROM CHAOS TO ETERNITY

RHAPSODY OF FIRE (2011)
RHAPSODY OF FIRE

Deel V van de The Dark Saga betekent het einde van dit door Luca Turilli van Rhapsody Of Fire bedachte verhaal. Bombast, koorzang, flitsend snel gitaar-, drum-, toetsen- en baswerk doorspekken het epische metalalbum From Chaos To Eternity. Fabio Lione zingt geweldig, waarbij de in het Italiaans gezongen stukken mij eigenlijk zeker zo goed bevallen, zoals in de melancholieke ballad Anima Perduta. Het lijkt alsof Lione in de loop der tijd zelfs gemakkelijker en hoger is gaan zingen. Verschillende vertellers, onder wie acteur Christopher Lee met zijn prachtige, diepe stemgeluid larderen de meestentijds sterk klassiek georiënteerde muziek. Vergelijkingen met Symphony X ten tijde van het meesterlijke album The Divine Wings Of Tragedy dringen zich op. Naast de vele klassieke invloeden zijn ook kerkmuziek en folk te horen. Enerzijds moet ik vaststellen dat er weinig nieuws onder de zon is of het zouden de 'shouts' in plaats van de normale zang moeten zijn in Aeons Of Raging Darkness; anderzijds hoor je de ongenaakbare en unieke stijl van Rhapsody Of Fire. Alle stijlkenmerken van de band komen in de epic Heroes Of The Waterfall's Kingdom nog eens voorbij, compleet met gesproken teksten, koren, Italiaanse zang en de magistrale, orkestrale bombast die het handelsmerk van de band is.  De relatie met de klassieke meesters wordt nog eens extra benadrukt door het gebruik van een thema uit een pianosonate van Beethoven. Het digiboek bevat nog een aardige bonustrack in de vorm van Flash Of The Blade, een compositie van Bruce Dickinson (Iron Maiden) met uiteraard een arrangement van Rhapsody Of Fire. Ook de productie is van uitzonderlijke klasse en was zoals vanouds in handen van Sascha Paeth en Miro, terwijl ook Olaf Reitmeier nog wat diensten verleende.

Hoewel de heren voortborduren op eerder werk, is From Chaos To Eternity zeker niet het minste album dat de heren Alex Staropoli (toetsen) en Luca Turilli (sologitaar) hebben bedacht. Ook Fabio Lione (zang), Alex Holzwarth (drums), Patrice Guers (bas) en Tom Hess (gitaar) laten zich van hun beste kant zien.