BOSTON 1981

RAINBOW (2016)
RAINBOW - BOSTON 1981

Cleopatra Records brengt maar liefst 35 jaar na dato een cd uit met een concert van Rainbow, de band rond de legendarische gitarist Ritchie Blackmore. De voormalige snarenvirtuoos van Deep Purple, die tegenwoordig in de weer is met zijn folkrockband Blackmore’s Night, wordt op Boston 1981 bijgestaan door drummer Bobby Rondinelli (Axel Rudi Pell), zanger Joe Lynn Turner, bassist Roger Glover (Deep Purple) en toetsenist Don Airey (Deep Purple). De heren spelen in het Orpheum Theatre in Boston een aansprekende set met als hoogtepunten Catch The Rainbow, Difficult To Cure en de Deep Purple-klassieker Smoke On The Water, die wordt voorafgegaan door een stukje van Lazy, eveneens van Purple. De geluidskwaliteit is zeer acceptabel, de band klinkt authentiek met de onvolkomenheden die daarbij horen en de presentatie is prima. Deze uitgave komt niet geheel toevallig, denk ik, omdat er concerten van de opnieuw geformeerde Rainbow aanstaande zijn. Zeer waarschijnlijk is dit een van de laatste concerten van Blackmore met Rainbow geweest. Turner heeft wat moeite met de hoge nootjes en ook Blackmore en Airey spelen zeker niet foutloos, maar de uitvoeringen getuigen van een gedreven energie op het podium. Zelfs de oorspronkelijk door Ronnie James Dio gezongen nummers komen heel redelijk over het voetlicht en ook de klassieke wortels van Blackmore zijn duidelijk. Toentertijd was de gitarist een fenomeen, want als een van de eerste introduceerde hij zijn onnavolgbaar flitsende solo’s in zijn zo herkenbare stijl. Dit concert doet zeker recht aan de status van Rainbow en de composities bewijzen de grote invloed van Blackmore bij hardrockgigant Deep Purple. Mooi dat dit concert op deze wijze beschikbaar komt.