BLOOD OF THE PROPHETS

BOGUSLAW BALCERAK'S CRYLORD (2011)
BOGUSLAW BALCERAK'S CRYLORD

Polen wordt alsmaar interessanter voor West-Europa, want steeds meer artiesten vinden hun weg naar internationale contacten. Zo ook gitarist Boguslaw Balcerak, die met Blood Of The Prophets debuteert. De muzikant zocht diverse goede collega-muzikanten bij elkaar en verzocht enkele gerenommeerde vocalisten om de zang te verzorgen, zoals Mark Boals, Goran Edman en Carsten 'Lizard' Schulz. Voor de instrumenten nodigde Balcerak Kamil Wyziński en Tomek ‘Zawad’ Zawadzki uit op bas, Łukasz Dybalski op keyboards en Marcin ‘Kanclerz’ Kwasny op drums. Daardoor heeft het album duidelijk meer weg van een project dan van een band. De dertien composities zijn goed voor een klein uurtje melodieus geweld, waarbij de vingervlugge Balcerak uiteraard de hoofdrol speelt. AOR, neoklassiek en metal worden probleemloos met elkaar verweven, waarbij invloeden van bijvoorbeeld Rhapsody Of Fire, Epica, Ring Of Fire en 'old school' hardrock te horen zijn. Schulz forceert af en toe en dan is zijn zang net te hoog gegrepen. Verder steekt het allemaal best aardig in elkaar met veel klassiek georiënteerde orkestraties, maar de muziek brengt geen gevoelens van extase bij me teweeg. Veel platgetreden paden worden verder uitgesleten met verwoestend snelle loopjes, veel overgangen en mooie melodielijnen die we allemaal al eens eerder hebben gehoord.

Op Blood Of The Prophets wordt knap gespeeld; het album is kwalitatief ruim boven de middenmoot, maar het is niet bijster origineel. Als je daar niet wakker van ligt en van klassiek geschoolde gitaarvirtuositeit houdt, dan zou je wat samples kunnen beluisteren op www.lionmusic.com.