BE4ORE

KRUK (2014)
KRUK - BE4ORE

Het Poolse Kruk (= raaf) staat te boek als ‘de beste hardrockband van Polen’ en dat is te horen. De term hardrock moet je overigens met een korreltje zout nemen, want al zijn de invloeden van bands als Deep Purple en Led Zeppelin duidelijk waarneembaar, er zijn toch her en der wel degelijk progressieve elementen te bespeuren. Zo klokt de openingstrack bijna tien minuten, waarin invloeden te horen zijn van Uriah Heep en Eloy. Toetsenman Michal Kurys speelt hierin een heerlijke synthsolo en hij laat op het hele album vakkundig orgelspel horen. De belangrijkste man is echter gitarist Piotr Brzychcy die zowel snel als melodieus soleert en een prettig ‘warm’ gitaargeluid weet te produceren. Brzychcy was in 2001 een van de oprichters van deze band en met dit vierde album en met nieuwe zanger Roman Kańtoch hebben de internationale aspiraties van de Polen beslist een betere kans van slagen. Uriah Heep klinkt ook overtuigend door in het theatrale Once My, terwijl de blueselementen overheersen in Gray Leaf, dat zeker in het begin wat weg heeft van het door J.J. Cale gepende Cocaine. Twee tracks die meer richting rock gaan, worden gevolgd door Wings Of Dreams dat enigszins op Soldier Of Fortune (Deep Purple) lijkt. Hierna volgt een wat steviger, op Deep Purple geïnspireerde track die lekker swingt. Het album besluit met het rustige, instrumentale en deels akoestisch gespeelde Timeline. Dan volgen de bonustracks Wings Of Dreams en Farewell met Engelstalige in plaats van Poolse zang.

Er is een dvd bijgevoegd met daarop een alleraardigste liveshow van een uur met zes tracks die van eerdere albums afkomstig zijn. De documentaire, het interview en de studiorapportage zijn onderhoudende extraatjes.