AVALON

RICHIE ZITO PROJECT (2006)
THE RICHIE ZITO PROJECT - AVALON

Richie Zito was vooral eind jaren zeventig een veelgevraagde sessiegitarist. Hij speelde onder anderen voor grote namen als Art Garfunkel, Barbara Streisand, The Beach Boys, Donna Summer, Tina Turner en later in de band van Elton John. Verder werd Zito als gitarist gevraagd bij films als Flashdance, Top Gun en Beverly Hill’s Cop en ook op het album Brigade van Heart. Hij produceerde en schreef voor The Motels en ook als producer verstaat hij de kneepjes van het vak. Voor zijn project Avalon vroeg hij zelf ook grote namen, zoals Joe Lynn Turner (ex-Rainbow), Joseph Williams (ex-Toto), Philip Bardowell, Richie Kotzen (ex-Poison, Mr. Big), Eric Martin (mr. Big) en zijn goeroe Giorgio MoroderDe twaalf stukken zitten dan ook technisch prima in elkaar en de productie is uitstekend, maar compositorisch zijn het beslist geen pakkende songs die je op Avalon te horen krijgt. Om in deze tijd met zoveel bands in het AOR-genre nog een klapper te maken, moet je van goede huize komen en met meer dan een stel bekende gastmusici. Er staan best aardige tracks op deze cd, maar door de bank genomen is het dertien in een dozijn! De zwakste track is Nightmare met zeer matige zang van Eddie Money. de voorspelbare ballad is de door Joseph Williams - bij Toto zong hij beter - gezongen track Oh Samantha  en de meest aansprekende track is wat mij betreft de titeltrack, al komen de melodielijnen me wel erg bekend voor. Avalon is een aardig album, maar dat niet iedere goede sessiemuzikant ook een puik AOR-album weet af te leveren, moge duidelijk zijn.