AURORA BOREALIS

MATTSSON, LARS ERIC (2011)
LARS ERIC MATTSSON

De driehonderdste release van Lion Music is een feit! Labelbaas Lars Eric Mattsson heeft op zijn zevensnarige gitaar en op de bas alles uit de kast gehaald om van Aurora Borealis een waardig album te maken: een concert voor orkest en elektrische gitaar en dat belooft natuurlijk veel. In navolging van Yngwie Malmsteen verwacht je dan een zwaar klassiek georiënteerd muziekstuk, waarbij de gitaar als het ware de vioolpartij speelt, maar dat klopt in dit geval niet helemaal. Het huisorkest The Astral Orchestra speelt uiteraard een belangrijke rol en ook drummer Eddie Sledgehammer drukt zijn stempel op deze geslaagde fusie van rock, metal, klassiek en neoklassiek. De twaalf composities zijn alle instrumentaal; het merendeel kun je karakteriseren als instrumentale neoklassieke muziek op hoog niveau. Sommige wat rustiger stukken zouden ook als filmmuziek dienst kunnen doen. Ook klassieke stukjes passeren de revue, zoals het begin van Bounce, maar de rockinvloeden voeren toch de boventoon. Erg gevoelig is het slepende Cold Water Spirit en Forward Thinking is van hetzelfde kaliber. Het neoklassieke Revolutionary Star, in de stijl van onder meer Artension, wordt gevolgd door het wat meer klassiekgerichte The Heart. Het pittige Eternal Cycles wordt dan weer afgewisseld door het schitterend melodieuze en rustige stuk Clear Skies. Klassiek en progmetal wisselen elkaar af in het met wah-wah effect gespeelde Planetary StrengthParisienne Etude is een subtiel akoestisch stukje, terwijl het daaropvolgende Midnight Sun meer richting filmmuziek gaat, waarin Mattssons fraaie gitaargeluid het verschil maakt met deze normaal gesproken wat simpele achtergrondmuziek. De laatste track Starfall is een majestueuze afsluiting, waarmee de Fin opnieuw bewijst dat hij niet alleen virtuoos snel is, maar ook zeer melodieus en gevoelig kan spelen. Zijn warme en wat zwiepende gitaargeluid is een verademing ten opzichte van al die mij veel te blikkerig klinkende shredders.

Aurora Borealis is een prachtig schijfje en een bijzondere mijlpaal in het oeuvre van deze begenadigde Finse muzikant. Een aanrader voor iedereen die van klassiekgetinte elektrische gitaarmuziek houdt!