ARMS OF MORPHEUS

KINGFISHER SKY (2014)
KINGFISHER SKY - ARMS OF MORPHEUS

Drummer Ivar de Graaf (ex-Within Temptation) en zijn partner zangeres Judith Rijnveld vormen samen de basis van de inmiddels zevenkoppige band Kingfisher Sky. Zeven jaar na het debuut Hallway Of Dreams en een aantal bezettingswisselingen is thans Arms Of Morpheus, het derde album met elf composities, een feit. De cd is gewijd aan Morpheus, god van dromen en slaap. De gitaristen Edo van der Kolk en Chris Henny, toetsenist David Gutiérrez Rojas, bassist Nick Verschoor en celliste Maaike Peterse zorgen voor de muzikale omlijsting die een wonderlijke smeltkroes is van klassiek, volksmuziek, oosterse invloeden, progrock en metal. De band hanteert zelf de term ‘progressieve mythrock’, mijns inziens een aardige omschrijving. Niet gehinderd door controle van buitenaf konden De Graaf en Rijnveld hun ideeën zelfstandig vormgeven door middel van een succesvolle ‘crowdfunding’. Hoewel dit zeer consistente album beslist een werkstuk is om trots op te zijn, tekent zich in mijn beleving toch de valkuil van het ‘eigen beheer’ af. Rijnveld is een zeer kundige zangeres, maar haar stem is vrijwel continu te horen, hetzij als soliste, hetzij vaak twee- of meerstemmig alsook in de veelvuldig te horen achtergrondkoortjes. Zij schakelt geregeld van haar ‘gewone’ stem over naar de kopstem en dat zal niet iedereen kunnen appreciëren. Kortom: Judiths stem heerst van begin tot het eind op Arms Of Morpheus en dat geeft mij toch een beetje de indruk van ‘overkill’. Met zes, overigens uitstekende instrumentalisten blijkt het ook erg lastig om de muziek voldoende te laten ademen. Naar mijn smaak neigt de muziek naar een overgearrangeerde productie, terwijl de composities op zich intrigerend en origineel zijn, zoals Insomnia, de meest transparante en wat mij betreft de beste track. Het laatste nummer Maddy is gewijd aan de veel te vroeg overleden oprichtster van de fanclub van Kingfisher Sky. Positieve punten zijn verder de vernuftige ritmes, de absoluut compromisloze uitvoeringen, de vinnige gitaarsolo’s en het smaakvolle artwork. Hoewel Kingfisher Sky met Arms Of Morpheus een goede stap voorwaarts heeft gezet, zou mijn advies voor het volgende album zijn om een goede producer in te arm te nemen.