ANYWHERE BUT HERE

KAYAK (2011)
KAYAK

Na het plotselinge overlijden van mede-oprichter, drummer, componist, toetsenman en producer Pim Koopman, was het even afwachten of Ton Scherpenzeel de zin en de moed had om Kayak verder te leiden. Het antwoord heeft een flink aantal uren in mijn speler doorgebracht. Anywhere But Here, het nieuwe album met drummer Hans Eijkenaar, die ook in Paradiso betrokken was bij de tributeshow, is opgedragen aan Koopman. De inmiddels langst lopende bezetting bestaat verder uit zanger Edward 'Bel Canto' Reekers, zangeres Cindy Oudshoorn, gitaristen Joost Vergoossen en Rob Vunderink en de doorgewinterde bassist Jan van Olffen. Anywhere But Here opent met Credible Lie, een typisch magistrale Kayak-song met zang van Cindy Oudshoorn, zoals alleen Kayak die kan maken. November Morning is een prachtig en lieflijk nummer met zang van Edward Reekers. Het nummer bevat enige invloeden van Camel ten tijde van Moonmadness (1976). Het vrolijke Behind The Scenes is uptempo en in musicalsfeer met zang van Reekers, Oudshoorn en Rob Vunderink. De titeltrack wordt gevoelig gezongen door Cindy in de sfeer van Les Misérables. Na het onvervalste rocknummer Most Underrated Band In The World dat muzikaal wat pretentieloos is, maar wel een leuke tekst bevat, vervolgt het album met Hunter And Prey, een aansprekend stuk muziek in een rustig rocktempo met een glansrol voor Cindy. De ontroerende met pianospel gelardeerde ballad heet In Between Tides. Ik krijg echt kippenvel van de samenzang in het refrein! Passing Cloud is eveneens een ballad met gevoelige zang van Edward. Het handelt over de vergankelijkheid van het leven. Misschien heeft Scherpenzeel dit nummer geschreven met Pim in zijn achterhoofd. Op Demon In Her Eyes komt een stukje Dreamer van Supertramp tot leven, maar dan wel op zijn Kayaks. Door de melodieën en de orkestraties komt ook de musical West Side Story in gedachten. Cindy zingt vervolgens Life Is Good, dat ook een popnummer van bijvoorbeeld Shirley Bassey had kunnen zijn, ware het niet dat de symfonische arrangementen er een andere draai aan geven. Edward en Ton laten de tijden van Periscope Life (1980) herleven in Where Ever She Goes: wat kan het leven van een recensent toch mooi zijn! Een akoestische gitaar en een kampvuursfeertje zijn te horen in Messinian Skies, mogelijk geïnspireerd door de vele reizen die Ton en zijn vrouw Irene Linders door Griekenland hebben gemaakt. In het gedistingeerd rockende Over You met zang van Cindy, trekt de band wat steviger van leer, terwijl Edward het album in musicalstijl afsluit met het frivole Bang.

Met deze veertien qua stijl wisselende composities van Ton Scherpenzeel op Anywhere But Here heeft Kayak kans gezien om het begrip symfonische pop opnieuw te definiëren. Geen vernieuwend album, maar wel van grote klasse!