ANGEL OF BABYLON

AVANTASIA (2010)
AVANTASIA Angel Of Babylon

Toen Tobias Sammet in 1999 naast Edguy zijn nevenproject Avantasia begon, dacht hij dat het een eenmalig studioproject zou worden. Niets bleek minder waar en met de steun en inspiratie van producer Sascha Paeth (gitaar, bas, toetsen) kwam er in 2006 een ambitieus plan om een trilogie te maken. Het eerste deel, The Scarecrow (2008), was zeer succesvol. Nu zijn ook deel 2 en 3 uitgebracht met medewerking van grote namen als Eric Singer (Kiss), Felix Bohnke (Edguy), drummer Alex Holzwarth (Rhapsody) en een keur van zangers. Vooral Jorn Lande heeft een grote rol, maar daarnaast horen we ook Russell Allen (Symphony X), Bob Catley (Magnum), Oliver Hartmann (At Vance, die tevens sologitaar speelt, Michael Kiske (Helloween), Jon Oliva (Savatage, Jon Oliva's Pain), André Matos (Viper, Angra), Tim Owens (Judas Priest, Iced Earth), Cloudy YangRalf Zdiarstek (Amitav) en Klaus Meine (Scorpions); voorwaar een zeer elitair gezelschap. Als je dan weet dat musici als Jens Johansson (Stratovarius), Henjo Richter (Gamma Ray) en Bruce Kulick (Grand Funk Railroad) met succes werden benaderd om solo's te verzorgen, dan is duidelijk dat Tobias Sammet niets aan het toeval overliet. Het resultaat is oerdegelijke metal, zo hier en daar met een progressief tintje, zoals in Journey To Arcadia. Alle door Sammet gepende composities zijn goed en herkenbaar met pakkende refreintjes, aardige tussenstukjes en dito tempowisselingen. De nummers zijn vaak melodieuzer dan bij Edguy en de variëteit en de kwaliteit van de zangers maakt het geheel zeer de moeite waard. Blowing Out The Flame is een tranentrekker met heerlijk gitaarwerk van Paeth, die ook verantwoordelijk was voor de compositie Symphony Of Life met zang van Cloudy Yang.

Conclusie: Angel Of Babylon, maar ook The Wicked Symphony (zie elders) zijn twee albums met puike metal: veel dubbele basdrums, sterke zang, flitsend gitaarwerk en zware orkestraties van Miro Rodenberg. De twee albums zijn ook samen in een luxe verpakkingen verkrijgbaar.