ALWAYS BE THERE

VAST CONDUIT (2022)
VAST CONDUIT - ALWAYS BE THERE

Vast Conduit is het geesteskind van Bill Jenkins, toetsenman van Enchant en Thought Chamber. Voor het album Always Be There, dat ruim een uur klokt, heeft hij een band om zich heen verzameld die bestaat uit Will Jenkins (drums), Michael Harris (gitaar), Friel (zang), Jeff Plan (bas) en Jim Hurley (viool). Verder duiken er regelmatig gastmuzikanten op onder wie Doug Ott. De elf composities zijn nogal verschillend qua stijl, maar ze zijn wel allemaal in het hokje prog te plaatsen. De vreemde maatsoorten, de tempowisselingen en de niet erg radiovriendelijke composities getuigen van lef en overtuiging van Jenkins, die vrijwel alle tracks zelf schreef en een enkele met wat hulp van andere muzikanten. De akoestische piano en de manier waarop Jenkins die bespeelt geeft blijk van klassieke invloeden. De stukken met wat neurotisch en snel gitaarspel doen wat denken aan UK met Allan Holdsworth. Uiteraard is Enchant ook terug te horen, maar invloeden van bands als Dixie Dregs en Kansas duiken ook her en der op en sommige stukken schurken zelfs tegen de jazzrock aan, zoals Too Busy. De wijze waarop bassist Jeff Plan zijn fretloze bas bespeelt en tevens soleert in diverse tracks, duwt de muziek nadrukkelijk richting jazz. Ook gasttrompettist Tom Abraira en de piano van Jenkins dragen bij aan het jazzy karakter van Philly Etymology. Friel heeft een goede, maar wat ‘lichte’ zangstem die vooral goed tot zijn recht komt in het middengebied. Ik moet helaas erkennen dat die stem me niet erg ligt, zeker niet als hij zijn kopstem inzet. Flitsende toetsensolo’s als in Endless Days zijn een genot om naar te luisteren. De maar liefst vier instrumentale nummers geven de instrumentalisten alle gelegenheid om hun talenten te tonen en die zijn voorwaar niet gering. Zeker met de stilte rond Enchant en Thought Chamber, die al jaren geen studiowerk meer hebben uitgebracht, is deze schijf een zeer welkome aanvulling in dit genre. Een uitstekend debuut van Bill Jenkins!