ACADEMY OF MUSIC 1974, live

RENAISSANCE (2015)
RENAISSANCE - ACADEMY OF MUSIC 1974

Renaissance kwam recentelijk voor het eerst in tientallen jaren weer naar Europa. Van de bekendste bezetting was alleen zangeres Annie Haslam nog van de partij, maar desondanks was het een goed gekozen moment om wat obscure liveopnamen uit te brengen. Academy Of Music 1974 is een dubbel-cd van een concert in New York met nummers van met name Ashes Are Burning (1973) en Turn Of The Cards (1974). Het album heeft een matige geluidskwaliteit met vooral tijdens de eerste nummers hinderlijk pratende stemmen door de muziek, maar wel met een uitstekende setlist. Haslam zingt mooi en zuiver, maar blaat af en toe wat schaapachtig en wat mij betreft had ze best wat krachtiger mogen zingen. Naast echte klassiekers als Can You Understand, Mother Russia, Running Hard en Carpet Of The Sun hoor je nummers als het qua instrumentarium niet helemaal zuivere Black Flame, en Things I Don’t Understand dat nog is geschreven door leden van de oude bezetting. Dat nummer staat overigens ook op Dreams And Omens (2008). Vooral het op J.S. Bach geënte Cold Is Being is prachtig en zeer speciaal in een liveversie. Verder zijn de uitvoeringen − compleet met orkest − best heel goed te noemen. Een bewijs dat Renaissance in zijn hoogtijdagen ook live een belevenis was, die velen helaas zullen hebben gemist. Gasten Howard Stein (piano) en vooral gitarist Andy Powell (Wishbone Ash) verrijken het lange Ashes Are Burning met hun unieke bijdragen. Het concert eindigt met Prologue, het titelnummer (1972) van het eerste album waarop Haslam zingt, een track die de band tijdens de huidige tournee ook weer speelt. Voor liefhebbers is deze dubbel-cd uiteraard geen enkel punt van discussie, maar als liefhebber van een mooi, strak geluid ben ik geneigd te zeggen dat deze opnamen − hoe bijzonder en authentiek ook − niet veel toevoegen aan de reeds eerder uitgebrachte concerten. Hoe dan ook, Renaissance blijft een bijzondere band!