6 STRING THEORY

RITENOUR, LEE (2010)
LEE RITENOUR - 6 STRING THEORY

Lee Ritenour is voor de meeste lezers geen onbekende muzikant. De man is een veelgevraagd sessiemuzikant en heeft al jarenlang een bloeiende solocarrière waarbij hij de soft jazz een nieuwe definitie heeft gegeven. Op het project 6 String Theory werkt hij samen met gelouterde gitaristen en toptalenten om het bekende zessnarige instrument eer te bewijzen. Er is immers, zo stelt hij, geen instrument ter wereld dat zo veelzijdig wordt ingezet als de gitaar. Ook op dit album vinden we hiervan de bewijzen: rock, fusion, blues, klassiek en jazz lopen vrolijk door elkaar en we horen bestaande composities alsook een aantal nieuwe zoals het prachtige jazzy L.P., een ode aan Les Paul die Lee samen met Pat Martino en Joey DeFrancesco speelt. De opening is een heerlijke shuffle in duet met John Scofield, gevolgd door onvervalste blues met Keb'Mo en Taj Mahal. Evenzo rocking blues met Robert Cray en aanstormende ster Joe Bonamassa. De allerbeste bluesrock van Steve Lukather, Neal Schon en Slash is te horen in '68', waarna Lee Ritenour met Steve en Neal nog een heel sfeervol nummer speelt. Daarna is jazzlegende George Benson aan de beurt met een jazzy solo en vervolgens een bewerking van de oude hit Moon River met DeFrancesco. B.B. King en anderen komen langs in Why I Sing The Blues; vervolgens laat Joe Robinson horen wat hij kan op de akoestische gitaar in een stukje met een country- en bluegrass-signatuur. Steve Lukather, een oude maat van Ritenour, speelt dan weer een goddelijk stukje gevoelige gitaarmuziek, waarvan menige jongeling die alleen naar techniek kijkt, nog wat kan leren. Andy McKee, de man die op YouTube dertigmiljoen hits scoorde met de manier waarop hij akoestische gitaar speelt is de volgende rijzende ster. In Freeway Jam speelt Lee met de Japanse snarenvirtuoos Hotei en met Mike Stern in een enigszins bluesy rocknummer. Een echte shredder is Guthrie Govan, bekend van John Payne's Asia6 String Theory wordt in stijl afgesloten op klassieke gitaar door de Canadees Shon Boublil, het jonge talent dat de The Yamaha Six String Theory Guitar Competition won en op kosten van de sponsors nu vier jaar muziek mag gaan studeren op het Berklee College of Music. Een mooi initiatief van Ritenour en een mooi album.