21ST CENTURY LIVE

STYX (2003)
STYX - 21ST CENTURY LIVE

Ik heb 21st Century Live, de nieuwe live cd-dvd van de Amerikaanse band Styx, rechtstreeks van de website geplukt. Hoewel op het livealbum het nummer Renegade staat dat ook al op Arch Allies (2000) voorkomt en ongeveer de helft van de dvd van hetzelfde concert afkomstig is, is dit geweldige livealbum toch een mooie toevoeging. De geluid- en beeldkwaliteit zijn prima, zelfs beter dan van het Arch Allies-concert zou ik zeggen. Nummers als High Enough, Sing For The Day, Love Is A Ritual en Come Sail Away hoor je live in de nieuwe bezetting met zanger-toetsenist Lawrence Gowan, de weergaloze drummer Todd Sucherman en de ten opzichte van Chuck Panozzo veel energiekere bassist-zanger Glen Burtnik. Zij komen alledrie  buitengewoon goed tot hun recht. Als smaakmakers op de dvd staan het in de studio opgenomen Yes I Can en liveregistraties van These Are The Times (Detroit, 2003), Kiss Your Ass Goodbye (Los Angeles, 2003) en A Criminal Mind (Pittsburgh, 2001) naast de al van het St. Louis-concert uit 2000 bekende Brave New World, Heavy Water, Too Much Time On My Hands, Fooling Yourself en Blue Collar Man. Niet afkomstig van Arch Allies, maar wel tijdens dat concert opgenomen, is Everything Is Cool. Ik zou graag zien dat Styx eens naar Nederland of Duitsland zou komen voor optredens, want de professionaliteit in de uitvoering van de meerstemmige zang, de uitstraling en de positieve energie zou voor veel bands een voorbeeld kunnen zijn. Uit alle liveregistraties blijkt ontegenzeggelijk dat de heren er nog steeds zin in hebben en Styx live is gewoon een belevenis!