WORLD IS ROUND

BELIEVE (2010)
BELIEVE - WORLD IS ROUND

Het vierde studioalbum van de Poolse band Believe is een feit. Dit keer mocht zanger Karol Wróblewski de teksten zelf aanleveren en heeft de band met Konrad Wantrych ook een nieuwe toetsenist in de gelederen. Gitarist Mirek Gil (ex-Collage) is natuurlijk nog steeds de grote man in deze band die verder wordt aangevuld met oudgedienden Przemas Zawadzki (bas), Vlodi Tafel (drums) en Satomi (viool). De tien songs op dit album zijn samen goed voor krap vijftig minuten, al is de eerste track slechts een intro en de laatste met bijna tien minuten langer dan een doorsnee track. World Is Round bevat mooie, vaak langzame symfo met gevoelig gitaarwerk van Gil en gevarieerd toetsenwerk op piano, orgel en diverse synths van nieuwkomer Wantrych. Door de bijdragen van violist Satomi neigt de muziek soms een beetje naar Kansas, zoals in de laatste track, terwijl de overwegend toegankelijke en niet al te moeilijke muziek geregeld aan beginperiode van Marillion met Steve Hogarth doet denken. De zang van Karol Wróblewski is verzorgd en goed te noemen, maar zijn stem is 'minder apart' en dus ook minder intrigerend dan die van zijn voorganger Tomek Rozycki. Wel zingt Karol beter dan op Bread Is Mine en lijkt de muziek minder op die van Riverside. Satellite en vooral Collage zijn echter nog steeds terug te horen en in het titelstuk doemen parallellen met Gazpacho op. Het rauwste nummer is Cut Me Paste Me met licht geforceerde en deels via 'telefoonstem' doorkomende zang van Wróblewski. Het artwork is simpel en donkergrijs met een zweempje bruin. Alweer bruin!. Productietechnisch klinkt het album uitstekend en daarmee kun je vaststellen dat World Is Round een waardige opvolger is van Bread Is Mine.

Echte klappers ontbreken op dit sfeervolle album dat mijns inziens wat spanning mist, waardoor dit werk niet lijkt te zijn voorbestemd als klassieker.