WORLD IN FRONT OF ME

MARS HOLLOW (2011)
MARS HOLLOW - WORLD  IN FRONT OF ME

World In Front Of Me is geproduceerd door niemand minder dan Billy Sherwood. Dan kun je al raden in welke hoek je deze muziek moet plaatsen. En ja, dat klopt: beetje Yes, beetje World Trade en zeker ook invloeden van Spock’s Beard, Kansas en Gentle Giant. De stem van John Baker, tevens gitarist van de band, heeft wat weg van die van Colin Carter (Flash), namelijk vrij hoog en wat schel. Het kwartet wordt gecompleteerd door Steve Mauk (toetsen), Kerry Chicoine (bas) en Jerry Beller (drums). De vocale gedeelten worden afgewisseld door fraaie en aansprekende instrumentale passages, waarin de invloeden van genoemde bands veelvuldig te horen zijn zonder dat je de heren kunt betichten van kopieergedrag. Het album bevat echte prog met lange nummers in een gevarieerde stijl met baswerk, zoals we dat kennen van Yes, Rush, Spock’s Beard en Cliffhanger, om maar eens wat bands te noemen. De cello van Trevor Mauk geeft een wat andere dimensie aan What have I Done - hoezo World Trade? De cello maakt de muziek wat zoeter, mooier maar zeker niet uitdagender. Mind Over Matter is, behoudens wat toetsenwerk, een solostukje van Baker met zang en gitaar. In het lange titelstuk is het weer volop genieten van onvervalste prog in de stijl van Spock’s Beard. Instrumentaal bijzonder interessant voor de liefhebbers van genoemde bands. World In Front Of Me is kwalitatief goed en absoluut een waardige opvolger voor het alom geprezen debuutalbum, dat ik persoonlijk beter vind. De zang op deze cd knelt bij mij wat, maar dat is vaak een kwestie van smaak.