THE WONDERS STILL AWAITING

XANDRIA (2022)
XANDRIA - THE WONDERS STILL AWAITING

De Duitse band Xandria bestaat inmiddels al ruim 25 jaar. De band  brengt met The Wonders Still Awaiting en een nieuwe zangeres – inmiddels de zesde! – het achtste album uit. Nadat onze landgenoot Dianne van Giersbergen als vijfde zangeres in de bezetting besloot de band vaarwel te zeggen, heeft bandleider en gitarist Marco Heubaum ook afscheid genomen en dat geldt ook voor de Gerrit Lamm, de drummer van het eerste uur. De nieuwe smaakmaker en frontvrouw is Ambre Vourvahis; een bijzonder knappe verschijning maar ze heeft wat mij betreft geen stem uit duizenden. Met haar komst is, met uitzondering van de koortjes, ook de sopraanzang vrijwel geheel verdwenen. De bombast in de begeleidende koorzang is nu wel echt over de top met zowel de medewerking van een kinderkoor als van een veertigkoppig koor. Wie verantwoordelijk is voor de zwaar aangezette orkestraties en toetsen vermeldt de bijgeleverde informatie niet. Resultaat van de nieuwe impulsen is een nog wat zwaarder, episch geluid vastgelegd in dertien tracks met een speelduur van maar liefst 75 minuten. De half Griekse, half Franse zangeres schreef een deel van de Griekse teksten in de lange slottrack Astéria. Het toevoegen van Keltische instrumenten, zoals goed te horen is in de ballad Your Stories I’ll Remember, is ongetwijfeld afgekeken van Nightwish. Ook in de composities zijn veel melodielijnen herkenbaar en met enkele andere clichés die in dit genre van toepassing zijn, wordt ter afwisseling ook geregeld een toontje hoger gespeeld. De her en der aanwezige ‘growls’ en ‘grunts’ en de dubbele basdrums maken de muziek voor mij persoonlijk niet aantrekkelijk. De symfonische metal is dus wat opgeschoven naar epische metal en daar kan de lengte van de indrukwekkende slottrack niets aan veranderen. Ik ben benieuwd hoe lang deze zangeres het bij Xandria zal uithouden. Het lijkt me voor haar erg moeilijk om nummers van de zeven voorafgaande albums te vertolken.