WISE AS WISDOM, THE DAWN ALBUMS 1973-1975, boxset

FRUUPP (2019)
FRUUPP - WISE AS WISDOM

Als we het over progressieve rockmuziek hebben, dan is het Verenigd Koninkrijk daarvan toch wel de bakermat, waarna landen als Nederland, Italië, Duitsland en Amerika volgden. Het meest bekende buitenbeentje is Gentle Giant; duidelijk minder bekend is Gryphon en het Noord-Ierse Fruupp is wellicht nog steeds voor veel progliefhebbers onbekend. In een periode van drie jaar produceerde deze band vier albums, waarvan alleen de vierde Modern Masquerades (1975) met een andere toetsenist werd opgenomen, namelijk met John Mason. Op het eerste album Future Legends (1973) kwamen de composities voor het overgrote deel van de hand van oprichter en gitarist Vince McCusker, op de daaropvolgende twee albums, Seven Secrets (1974) en The Prince Of Heaven’s Eyes (1974), werd vooral goed meegewerkt door toetsenman en hobospeler Stephen Houston. De muziek bevat invloeden uit de klassieke muziek, volksmuziek, blues en rock. Vergelijkingen zijn er met bands als Focus, soms Gentle Giant en soms Gryphon, maar er zijn ook stukken die meer richting Spooky Tooth en Jethro Tull gaan. De optredens waren zeker na 1973 theatraal te noemen in navolging wellicht van Genesis. Het laatste album met Mason is het meest symfonische. Bassist Peter Farrelly had het grootste aandeel in de zang en zijn stem is eigenlijk best apart, goed gedoseerd en met een vrij snelle vibrato. Drummer Martin Foye wist de moeilijke composities feilloos te sturen met zijn subtiele spel. De teksten werden voor het overgrote deel geschreven door Paul Charles, die ook een boekje schreef waaruit het derde album uiteindelijk is ontstaan. Zijn geestige biografie over deze band is te lezen op http://paulcharlesbooks.com/fruupp.php. De muziek kenmerkt zich verder door veel progressieve kenmerken, zoals lange composities, veel tempo- en stijlwisselingen en zeker voor die tijd uitstekende arrangementen. Het grote succes is spijtig genoeg uitgebleven en met veel niet-opgenomen materiaal en door brand verwoeste mastertapes van het beoogde vijfde album, stierf de in 1971 opgerichte band eind 1975 een anonieme dood. Zeker in relatie tot de zeer moeilijk te verkrijgen lp’s destijds en de in eerste instantie alleen in Japan uitgebrachte cd’s is het een groot genoegen om deze boxset te kunnen toevoegen aan een progcollectie, waarin Fruupp zeker niet mag ontbreken.