WILD WATERS

MAIA (2017)
MAIA - WILD WATERS

De jonge Engelse band Maia leerde ik kennen op het Cropredy Festival in Engeland. De muziek is lastig te rubriceren, maar dit kwartet is op alle fronten origineel bezig: van de muziek tot en met de verpakking, alles is anders dan anders. Wild Waters is gestoken in een van hergebruikt materiaal vervaardigde hoes en bevat negen korte songs die bijzonder prettig in het gehoor liggen. De bandleden noemen hun muziek ‘sci-fi-folk’. Naast melodieuze popmuziek hoor je elementen uit jazz, fusion, latin en funk. Het progressieve element is te beluisteren in het fraai georkestreerde Big Bad Wolf. Niets is te gek, dus in Lazy Lawns kom je zelfs een walsje tegen op dit overigens erg korte, halfuur durende album. Ook de instrumentatie is niet alledaags; zanger Tom Clegg speelt akoestische gitaar en Simon Robinson banjo, hoewel die amper als zodanig te herkennen is dankzij het gebruik van MIDI. De drumstokken zijn in handen van de enigszins op Buddy Holly gelijkende Will Fletcher. De duidelijk klassieke geschoolde toetsenist Joe Haig speelt tevens de (synth)bas en af en toe de trompet. Tom Clegg heeft een zachtmoedige, mooie stem die uitstekend past bij de overwegend rustige muziek van dit kwartet uit Leeds. In Heart Of The Sun brengt men een ode aan de synthipop uit de jaren tachtig van bands als Ultravox en New Musik. Het optreden tijdens Cropredy was veel ‘harder’ en energieker, maar feit is dat deze mannen zeer vernieuwend bezig zijn en met hun prachtige samenzang en originele insteek menigeen zullen verrassen. In 2017 is een nieuw album van Maia te verwachten.