WHISPERS AND SCREAMS

SHADOW CIRCUS (2009)
SHADOW CIRCUS - WHISPERS AND SCREAMS

Shadow Circus is een kwartet dat werd opgericht in 2005 en afkomstig is uit New York. De uit gelouterde muzikanten bestaande band bestaat uit David Bobick (zang), John Fontana (gitaar, toetsen), Corey Fulta (drums) en Jason Croft (bas). Het viertal haalt zijn inspiratie voornamelijk uit de progressieve rockmuziek van de jaren zeventig, waarbij als referenties worden genoemd Pink Floyd, Rush, Yes, Led Zeppelin, Kansas en Emerson, Lake & Palmer. De vierde track The Seduction Of Harold Lauder bevat inedrdaad duidelijke verwijzingen naar ELP, maar in de overige nummers, zeker bij de vele momenten waarop de Hammond een hoofdrol speelt, is Uriah Heep de eerste gedachte die bij mij opkomt. De composities hebben echter ook trekjes van The Beatles, terwijl enkele nummers een wat simpeler structuur vertonen en doen denken aan de wat bluesy psychedelische periode van beginjaren zeventig. Zeker songs als Coming Back Home To You en het nagenoeg akoestische When The Morning Comes zijn totaal anders dan de wat steviger progrocknummers. Naast het veelvuldig gebruik van piano en Hammond zijn de Mellotron-geluiden in het langste nummer Willoughby ook te beschouwen als een ode aan de meest innovatieve periode van de prog. Het nummer The Horsemen Ride doet mij denken aan een kruising tussen John Lennon en het nummer Make Up Your Mind van Quatermass. Het instrumentale sluitstuk vertoont trekjes van de Bolero van Ravel. De meest intrigerende nummers zitten in de eerste helft van het album, waarbij vooral de hoeveelheid tempowisselingen en gedurfd drumspel opvallen. De zang is voor mij niet het sterkste punt, maar dat heeft meer met smaak te maken dan met gebrek aan kwaliteit. Via de website van de band is het gehele album te beluisteren. De diversiteit, het goede spel en de ver boven doorsnee uitstijgende kwaliteit van de composities zijn echter veelbelovend en Shadow Circus is beslist een naam om in de gaten te houden.