THE WAY IT SHOULD BE

MIND;SOUL (2014)
MIND:SOUL - THE WAY IT SHOULD BE

Deze jonge Nederlandse band bestaat pas een jaar of vier en heeft sindsdien twee ep’s en een dvd uitgebracht. The Way It Should Be is dus het eerste volwaardige album. Is Mind:Soul op het album nog een sextet, volgens de site bestaat de band uit Tom de Wit (zang), Joey Klerkx (bas), Stefan van Leeuwenstijn (gitaar) en Inca César (drums). Op het album blijkt Tom de Wit behalve zanger ook gitarist, toetsenist, tekstschrijver en producer te zijn én de man die verantwoordelijk is voor de orkestraties. De band streeft ernaar buiten de geëffende paden te treden, vermengt death metal met symfonische stukken en laat samenzang horen, zoals we die kennen uit de folk(rock). Subtiele passages met percussie en piano worden afgewisseld met snoeiharde gitaarmuren en grunts. Ruim een uur muziek die sterk wisselt van sfeer en daardoor lastig te doorgronden is. De rustige stukken, zoals Drown Together zijn mooi en melodieus, maar voor de gemiddelde progliefhebber zijn de harde stukken een brug te ver, denk ik. Daarnaast is in mijn beleving het geluid van de drums uitermate irritant. Vooral de snaredrum klinkt als een kookpan en naast de eveneens wat blikkerig klinkende dubbele basdrums doet dat geluid echt afbreuk aan het geheel. Verder klinken de toetsen nogal iel. Alleen de vrijwel steeds vervormde gitaren en de bas klinken naar behoren. De geest van Dream Theater waart nadrukkelijk rond in de talrijke stevige stukken, maar zoals te verwachten wordt zowel qua zang als qua instrumentale vaardigheid het uitzonderlijk hoge niveau van genoemde band niet benaderd. Voeg daarbij dat De Wit weliswaar een aardige stem heeft, maar geen wereldzanger is, dan moet de conclusie luiden dat er nog best wat te verbeteren valt. Lef en ideeën blijken ruim voldoende aanwezig te zijn dus met een goede producer kan dit gezelschap beslist hoger reiken.