THE WAVES

ILLUMION (2013)
ILLUMION - THE WAVES

Ruim een half jaar na de beoogde releasedatum heeft The Waves, het nieuwe album van Illumion, het geesteskind van gitarist-componist Eveline van Kampen onderdak gevonden bij FREIA Music, een nog zeer jong nieuw Nederlands platenlabel. De ontwikkeling van deze band is mede door de komst van toetsenist, gitarist en midispecialist Gerton Leijdekker (S.O.T.E.) stormachtig te noemen. Er zit nog meer diepte en variatie in de composities, die veelal in moeilijke, niet-standaard  maatsoorten zijn geschreven. Door die egenschap zullen velen deze muziek omschrijven als intelligente prog. De stem van Esther Ladiges, die je eerder bij een jazz- of folkensemble zou verwachten, zal misschien niet iedereen aanspreken, maar dat is puur persoonlijk; ik vind het een heel aparte en goed werkende combinatie. Het vernuftige spel op de bas en de baspedalen van Peter Boer (S.O.T.E.), het kundige en veelzijdige drummen van Tom Rutgers en vooral de grote sprong voorwaarts in het toetsenspel van Leijdekker, die tevens de gitaar op indrukwekkende wijze hanteert, zijn een belangrijke ondersteuning voor de vingervlugge Van Kampen. Zo kom je diverse door Spaanse muziek geïnspireerde stukjes tegen en verder komt de connectie van Van Kampen met China nadrukkelijk tot uiting, vanwege het gebruik van de Chinese viool, de erhu, terwijl gastmuzikant Pearl Cheng op de Chinese zither te horen is. Eveline zelf gebruikt, naast het gitaargeluid dat we kennen van het debuutalbum Hunting For Significance (2009), ook andere geluiden, waardoor de muziek op dit tweede album gunstig wordt beïnvloed. De afwisseling van symfonisch, jazzy en heavy in combinatie met het veelvuldig gebruik van meestemmige zang is een verademing te midden van al die weinig originele retro-progbands en de overvloed aan female-fronted metalbands, hoe goed sommige ook zijn. De prachtige symfonische delen, de akoestische passages, de overgangen, de subtiele stijlwisselingen, alles past in het progressieve hokje, maar dan wel met een heel eigen gezicht en invulling. Illumion is nergens mee te vergelijken en dat is in deze tijd al een prestatie van formaat. Arjen Lucassen wiens stem te horen is op Mystify, verleende zijn medewerking aan dit album en dat zegt genoeg over de kwaliteit. Verder is er een gastrol voor trompettist Wouter Hakhoff weggelegd. The Waves is verkrijgbaar als cd met negen tracks en als dubbel-lp met elf tracks. Een puike prestatie van deze jonge Nederlandse band!