WAR OF THE WORLDS (1978), heruitgave

WAYNE, JEFF (2005)
JEFF WAYNE - WAR OF THE WORLDS

Maar liefst 27 jaar na dato besloten Jeff Wayne en de platenmaatschappij om Waynes muzikale interpretatie van War Of The Worlds (1898) naar het boek van H.G. Wells aan een grondige onderhoudsbeurt te onderwerpen. De aanleiding blijkt een remake van de gelijknamige film door Steven Spielberg. De zeer nauwgezette remastering van de oorspronkelijke dubbel-lp ging gepaard met de omzetting naar 5.1-surround geluid. Er zijn nu twee versies beschikbaar: een 2SACD ‘hybrid’ editie die je ook kunt afspelen op een gewone cd-speler en een Definitive Collectors Edition op 2SACD, 4cd en dvd. De laatste versie - die overigens niet als recensie-exemplaar beschikbaar was - bevat nooit eerder uitgebrachte opnamen van de diverse zangers. Die versie bevat tevens een tachtig pagina's tellend boekwerkje en een cd met de beste remixen van 1979-2005. De zevende schijf is een dvd met daarop een soort ‘making of’. Je hoort de bekende acteur Richard Burton vertellen en wijlen Phil Lynnott (Thin Lizzy) zingen met verder sterren als Justin Hayward (The Moody Blues), David Essex, Julie Covington en Chris Thompson (Manfred Mann's Earth Band), namen die menig liefhebber van progressieve rock zullen aanspreken. Alhoewel Burtons vertelstem zeer prettig is om naar te luisteren, ben ik nooit gecharmeerd geweest van albums met daarop een verhalende in plaats van een zingende stem, maar desondanks een diepe buiging voor de prestatie die hier geleverd is. Tal van effecten schieten door je kamer en de geluidskwaliteit is echt nadrukkelijk verbeterd en zelfs zodanig, dat je allerminst het idee hebt dat je naar een album uit de jaren zeventig zit te luisteren. Naast de symfonische stukken die deels met orkest worden uitgevoerd, vind je populaire stukken, zoals de evergreen Forever Autumn gezongen door Hayward. Verder, zoals reeds gememoreerd, de nodige vertellingen en dialogen die vanuit muzikaal oogpunt bezien minder interessant zijn. Al met al is dit toch een meer dan gerechtvaardigde heruitgave van deze 'million seller'.