A WAR OF OUR OWN

STREAM OF PASSION (2014)
STREAM OF PASSION - A WAR OF OUR OWN

Op zaterdag 1 maart 2014 organiseerde Stream Of Passion (SOP) in de Sandlane Studio te Rijen een luistersessie voor de pers en voor de ‘pledgers’. De band voelde zich namelijk niet gelukkig bij platenmaatschappij Napalm en vond uiteindelijk een uitweg door via Indiegogo een geldinzamelcampagne op te zetten. Met wat hulp van kunstenares Alexandra Bach, verantwoordelijk voor het artwork van dit album, werd door de vele fans in korte tijd maar liefst 44.000 euro bijeengebracht, waardoor de band verder kon. Onder de bezielende leiding van componiste, zangeres en violiste Marcela Bovio nam men in volledige artistieke vrijheid dertien composities op onder het toeziend oog van producer Joost van den Broek (ex-After Forever). De boodschap van de band is duidelijk: sta op, volg je dromen en vind de kracht om obstakels te overwinnen en je leven om te buigen! Het resultaat is verbluffend. Stevige gitaarmuren, complexe ritmes, onverwachte wisselingen in tempo en Bovio die op verantwoorde wijze haar grenzen opzoekt, maken van dit album een overtuigend statement met internationale potentie. De Latin-invloeden van de van origine Mexicaanse Bovio zijn geregeld te horen, terwijl toetsenist Jeffrey Revet de oude stijl trouw blijft door voornamelijk de piano te gebruiken. De rijkelijk aanwezige orkestraties klinken als een klok en ook de andere instrumentalisten, Eric Hazebroek (gitaar) en Stephan Schultz (gitaar), Martijn Peters (drums) en Johan van Stratum (bas) hebben niets minder dan een voortreffelijke prestatie geleverd. Wat SOP anders maakt dan alle andere gothicmetalbands is dat men over een zangeres beschikt die werkelijk kan zingen en meestentijds geen tweede stem nodig heeft om te overtuigen. Verder zijn er die unieke Latin-invloeden, zoals de Spaanstalige zang in Exile en Delirio, waardoor de muziek toch een wezenlijk ander karakter krijgt. Bovendien heeft de muziek van SOP veel meer progressieve kenmerken dan bands als Xandria, ReVamp, Edenbridge of Delain. Medeoprichter Arjen Lucassen zal tevreden zijn met de ontwikkeling van zijn geesteskind en hij zal met gepaste trots kunnen vaststellen dat Bovio en haar vijf bandleden niet alleen een hechte band zijn geworden, maar ook dat dit sextet de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien.