WAR OF AGES

SERENITY (2013)
SERENITY

In het kielzog van de landgenoten van Edenbridge en Visions Of Atlantis brengt het Oostenrijkse gezelschap Serenity, met de charismatische frontman Georg Neuhauser, het vierde album War Of Ages uit in zijn ruim elfjarige bestaan. Neuhausers stem doet me vaak denken aan die van zangeres Alison Moyet. Waren op het vorige album onder anderen ontdekkingsreizigers het onderwerp, dit keer zijn grote heersers de inspiratie voor de teksten geweest. Recentelijk is de band versterkt met zangeres Clémentine Delauney, waardoor het geluid meer diepte en variatie heeft gekregen. Vooral in de ballad For Freedom's Sake laat ze horen waartoe ze zoal in staat is. Meer dan ooit brengt Serenity een complete vorm van melodieuze, symfonische metal en men maakt met dit album nadrukkelijk de weg vrij voor een internationale doorbraak. Bands als Kamelot en soms Rhapsody (Of Fire) zijn terug te horen in de tien composities die bij tijd en wijle ook wat invloeden uit de volksmuziek (Legacy Of Tudors) en de Oriënt (Shining Oasis) laten horen. De refreinen zijn aanstekelijk en memorabel; de muziek is weliswaar minder virtuoos, maar tegelijk ook veel minder neurotisch dan vaak bij Rhapsody het geval is. Evenals op het vorige album is Oliver Philipps (ex-Everon) degene die een belangrijk aandeel had in de arrangementen en de orkestraties. Samen met toetsenist Mario Hirzinger, gitarist Thomas Buchberger, drummer Andreas Schipflinger en de betrekkelijke nieuwe bassist Fabio D'Amore levert dat een prima productie op.

Ik was al aardig onder de indruk van deze band toen ze enkele jaren geleden voor een handvol mensen optraden in Vroomshoop als support voor Edenbridge, maar het lijkt het er nu op dat ze best zelf hoofdact kunnen zijn. War Of Ages is een prima album dat bewijst dat er veel meer dan alleen gejodel uit Tirol komt!