WAGNER RELOADED - LIVE IN LEIPZIG

APOCALYPTICA (2013)
APOCALYPTICA

Al twintig jaar verbaast het Finse Apocalyptica vriend en vijand met compromisloze, eigengereide muziek. In 1993 baarde men opzien door als vier cellisten covers van Metallica te spelen, maar daar bleef het niet bij. Een album als Worlds Collide (2007) is een zeer volwassen cd met pompeuze en melodieuze heavy muziek, maar ook met veel pop-elementen, zang en andere instrumenten, echter nog wel steeds met de cello’s in een hoofdrol. Eicca Toppinen en de zijnen voldoen met deze liveregistratie, opgenomen op 5 en 6 juli van dit jaar in Leipzig in het voormalige Oost-Duitsland, aan de wensen van de fans van het eerste uur, want op Wagner Reloaded - Live In Leipzig wordt niet gezongen. Bijna een uur lang is muziek te horen die gebaseerd is op de werken van componist Wagner. Dat varieert van een bandgeluid tot welhaast klassieke stukjes, waarbij Apocalyptica terzijde wordt gestaan door het MDR Symphony Orchestra. De choreograaf Gregor Seyffert voorzag de composities van dans. Op 7 juni 2014 vond er opnieuw een uitvoering plaats en wederom in Leipzig. Het droefgeestige dat de muziek van Wagner zo vaak kenmerkt, komt in de composities van Toppinen uitstekend naar voren en de stukken met slagwerk en orkest zijn bijzonder aansprekend. Het contrast tussen de metalstukken en de bijna puur klassieke muziek is echter groot en dat zal niet iedereen kunnen waarderen. Vermoedelijk spreekt de dvd, die mogelijk volgt na juni 2014, nog meer tot de verbeelding. Intussen schijnt het kwartet dat vandaag de dag bestaat uit drie cellisten en een drummer, ook te werken aan ‘echt’ nieuw materiaal dat ik in spanning afwacht.

Voorlopig is dit opnieuw een zeer interessant hoofdstuk dat Apocalyptica aan zijn oeuvre heeft toegevoegd.