VITAMIN ENHANCED (1993), heruitgave

OZRIC TENTACLES (2014)
OZRIC TENTACLES - VITAMIN ENHANCED

Maar liefst zes cd’s bevat dit schitterende setje van de befaamde Engelse spacerockers van Ozric Tentacles (OT). De oorspronkelijk in beperkte oplage uitgebrachte boxset is anno 2014 opnieuw beschikbaar met een verbeterde geluidskwaliteit, naar eigen zeggen door een grondige remastering. Het setje betreft de eerste zes ‘albums’ van de band waaronder een livealbum uit de beginperiode. De band verspreidde toen zelf opgenomen cassettes tijdens concerten. Deze opnamen werden in 1994 in een oplage van vijfduizend stuks op cd uitgebracht, ook toen al als boxset met zes cd’s. OT bestaat inmiddels ruim dertig jaar en de band is na een fors aantal personeelswisselingen bijna een familieaangelegenheid geworden. Toentertijd maakten afgezien van Ed Wynne (gitaar, synths), het enige overgebleven lid van het eerste uur, andere muzikanten deel uit van OT. De band kreeg gaandeweg een flink aantal bewonderaars door de aparte mix van symfo, elektronisch-ambient, reggae en spacerock met psychedelische en etnische elementen. Feitelijk is het onderhavige materiaal dus het meest oorspronkelijke en originele dat de groep ooit heeft opgenomen. Het livealbum Live Ethereal Cereal (1986) bevat wat meer improvisaties en effecten dan de studiowerkjes en de echo’s galmen je om de oren. De muziek lijkt hier ook wat minder gestructureerd. In tegenstelling tot de oorspronkelijke uitgave die ‘slechts’ zes cd’s in een jewel case bevatte, zit er in deze boxset een mooi boekwerkje en de albums zijn als mini-lp in een keurig klaphoesje verpakt. De tijdsduur van elk van de zes albums is langer dan een uur. Op de studio-cd’s worden de meest fraaie instrumentale stukken vertolkt, waarbij ons geliefde genre ruimschots aan bod komt. Er is nauwelijks zang, je hoort vaak een jazzy, meestal fretloze bas en de sequencer wordt geregeld ingezet ter ondersteuning. Uiteraard bestaat de hoofdmoot uit veel gesoleer op gitaar en synthesizer, maar er is ook veel ruimte voor percussie, effecten en voor de fluit. De progressie die OT doormaakte in de loop der tijd is goed hoorbaar, want naar mijn smaak zijn de sterkste nummers te vinden op cd vijf en zes, al zijn de overige zeker niet te versmaden. Om het jubileum te onderstrepen toert de band momenteel door Europa. Deze verbeterde vitaminen zijn niet louter bestemd voor bij het ontbijt, maar werken ook ‘s avonds laat bij een goed volume en een lekker glaasje!