VISIONS

PLACKBAND (2006)
PLACKBAND - VISIONS

Het heeft ruim anderhalf jaar geduurd voordat het concert dat Plackband op 19 november in Cultuurpodium Boerderij gaf, werd uitgebracht. Recentelijk werd in aanwezigheid van de gehele band, inclusief de K3 - ex-zangers Kees Bik en Karel Messemaker en de huidige zanger Koos Sekrève - de dvd Visions in dezelfde zaal gepresenteerd. Visions heeft een fantastische geluidskwaliteit en een zeer levendige beeldregistratie. Het speciaal vervaardigde podium met schermen en dergelijke bewijst zijn waarde en doordat de camera’s deels van onderen filmen krijg je een zeer gevarieerd aanbod van beelden voorgeschoteld. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name aan de zang van Karel Messemaker behoorlijk is gesleuteld, maar een kniesoor die daarop let, want het eindresultaat is indrukwekkend. Ik zou de dvd met drie zinsneden willen samenvatten: één brok nostalgie, prachtige melodieën en drie keer is scheepsrecht als het om de zangers gaat. Hoewel ik de band nog niet aan het werk gezien heb met Koos Sekrève, is op basis van de toegevoegde bonus L’ Enfant Du 92ème duidelijk dat Plackband een passende frontman heeft gevonden die met zijn stemgeluid en vooral zijn uitstraling gelijke tred houdt met gitarist Ronald Brautigam, toetsenman-zanger Michel van Wassem, drummer Tom van der Meulen en bassist Albert de KeijzerSamen met de covers Red Rain (Peter Gabriel), met fraai spel op de didgeridoo van Gillis Nienhuis, en Carpet Crawlers (Genesis), speelt de band een dwarsdoorsnede uit het beschikbare oeuvre. Als extra’s bij de dvd krijg je een prima audio-cd met vrijwel het gehele concert, een prachtige fotoserie uit de jaren zeventig en de opname Visions Of Another Life uit 1981 met zanger Kees Bik. Visions is een puike dvd van een band die meer aandacht verdient en ik hoop dat de heren snel de studio zullen opzoeken om een nieuw album op te nemen!