VALKYRIES OF MODERN TIMES

BENEATH MY SINS (2017)
BENEATH MY SINS - VALKYRIES OF MODERN TIMES

Beneath My Sins is een jonge Franse band die toch al een aantal bezettingswijzigingen achter de rug heeft. De band brengt in de huidige samenstelling met zangeres Emma Elvaston en met eigen composities van multi-instrumentalist Clement Boltz het album Valkyries Of Modern Times uit dat qua stijl in het straatje valt van Epica, vroege Nightwish, Xandria en Amberian Dawn. De tempowisselingen zijn aardig en de koor-, zang-, grunt- en vioolbijdragen van diverse gastmusici spelen een belangrijke rol. Over het geheel genomen zijn het de melodieuze stukjes die mij het meest aanspreken. Elvaston zingt vrijwel alles met een kopstem en poogt daarbij bekende namen als Tarja Turunen (ex-Nightwish) te benaderen, maar dat lukt haar voor mijn gevoel absoluut niet. Het gekunstelde in haar zang en het steeds wisselende vibrato storen mij mateloos, maar dat is een kwestie van smaak. De landgenoten van Irradiance vond ik een stuk overtuigender zeker voor wat betreft de zangkwaliteiten. De elf composities hebben verschillende invloeden; de meeste komen uit het gothicmetalgenre, maar soms herken je stukjes Rhapsody en in Dreams Shall Be Lived zelfs Ayreon. De uitbundige en vernuftige orkestrale arrangementen zijn van Sound Design, een bedrijf van Nicolas Jeudy, waaronder ook de Dark Fantasy-studio ressorteert waar Valkyries Of Modern Times is opgenomen. Verder worden op de cd vier namen genoemd, terwijl er op de website slechts drie staan, dus is voor mij de prangende vraag hoeveel het trio eigenlijk zelf heeft gedaan. Los daarvan zijn er in dit subgenre veel betere albums te vinden.