UTTERLY SPONTANEOUS

FROG RIDERS (2012)
FROG RIDERS - UTTERLY SPONTANEOUS

In 2002 kreeg 'fantasy artist' en drummer Rodney Matthews een telefoontje van John 'Boffin' Waterhouse, de voormalige geluidsman van Rodney's band Squidd uit de jaren zeventig. De bedoeling was om in de Christchurch Studios in Bristol, die Waterhouse exploiteerde, opnamen te maken voor een project dat Matthews in gedachten had. In plaats daarvan trof hij volkomen onverwacht zijn vroegere bandmaatje Steve Swindells (toetsen, zang) aan, die hij sinds 1974 niet meer had gezien. Verder bleken er nog twee voor hem volkomen onbekende muzikanten te zijn: bassist Ian McLaren en gitarist Kit Morgan, die de laatste jaren bij Curved Air speelde. Waterhouse overleed in 2008 en deze Utterly Spontaneous jamsessies zijn aan hem opgedragen. In zeven nummers speelt Frog Riders een mix van rock met invloeden uit symfo en blues. Matthews heeft een jazzy stijl van drummen, McLaren kan eigenlijk alles, Swindels zorgt voor piano, orgel, elektrische piano en mooie sfeervolle achtergrondgeluiden, terwijl Morgan als solist de sterren van de hemel speelt. Swindels zingt met een ietwat rauwe, maar gedreven stem zijn composities Call It Magic en Steven's Lament. Deze ep die een halfuur duurt, luistert heerlijk weg en vormt het bewijs dat enthousiaste muzikanten spontaan mooie dingen kunnen doen die ook nog eens uitstekend zijn opgenomen. Het zal mij benieuwen of deze mannen ooit zelf nog een keer zoiets doen op basis van uitgewerkte composities, want het resultaat zou wel eens verbluffend kunnen zijn.

Het artwork is uiteraard van Matthews zelf in diens onnavolgbare eigen stijl. Matthews' site is niet bijgewerkt, maar dit schijfje zal op termijn daar vast wel te bestellen zijn (www.rodneymatthews.com).