UNLEASH THE FURY

MALMSTEEN, YNGWIE RISING FORCE (2005)
YNGWIE MALMSTEEN'S RISING FORCE - UNLEASH THE FURY

Drie jaar na het album Attack is Yngwie Malmsteen, een van 's werelds grootste gitaarhelden, terug met Unleash The Fury, een nieuw studioalbum met achttien nummers. Die nummers bestaan uit vier instrumentale tracks, twee door Yngwie zelf gezongen werkjes en de rest door Dougie White, die bekend is van de laatste bezetting van Rainbow. De toetsen worden beroerd door Joakim Svalberg, de drums door Patrick Johansson, die al heel wat jaren lid is van Rising Force, terwijl de productie en alle bas- en gitaarpartijen door de meester zelf werden verzorgd. De productie klinkt helaas blikkerig; het gitaarspel onnavolgbaar virtuoos, maar o zo vermoeiend! Malmsteen gaat maar door over de hals van zijn gitaar. Omdat in de meeste nummers toetsen, bas en drums slechts een ondergeschikte rol vervullen, moet echt alles van de composities en de gitaar komen. Het gitaarwerk is dus weergaloos snel, maar de composities leunen zoals vanouds zwaar op de klassieke meester en op Ritchie Blackmore (ex-Deep Purple, ex-Rainbow), wat nog geaccentueerd wordt door de zang van Dougie White. Het door Yngwie gezongen Cherokee Warrior is is met zijn bluesy inslag een van de interessantste nummers op Unleash The Fury. Compleet met een speciale gitaarles van Malmsteen, is deze bijna 73 minuten durende schijf puur genieten geblazen voor de gitaarfreaks. Liefhebbers van symfo of meer gevarieerde progmetal kunnen beter eerst even luisteren via de website van SPV. Yngwie Malmsteen behoort onbetwist tot de beste rockgitaristen, maar ik vind het jammer dat hij niet in staat is om ook eens mooie, gloedvolle en slepende solo's te creëren. Bovendien heeft zijn gitaargeluid me nooit echt aangesproken. Ondanks die kritiek is Unleash The Fury een gitaarplaat om u tegen te zeggen.