THE UNFORGIVING

WITHIN TEMPTATION (2011)
WITHIN TEMPTATION

Vier jaar na het internationale succes van The Heart Of Everything (2007) komt Within Temptation met een nieuwe krachttoer. Intussen zijn zangeres Sharon den Adel en gitarist Robert Westerholt ook een paar kinderen rijker. De formule om samen met een producer songs te schrijven heeft kennelijk zijn vruchten afgeworpen, want op The Unforgiving is het Daniel Gibson die als producer zowel muzikaal als tekstueel heeft bijgedragen. Twaalf composities staan er op dit album dat mijns inziens niet de prijs voor de fraaiste cover zal winnen. Sharon is definitief anders gaan zingen; veel meer een popgeluid. De sopraanstem is nagenoeg verdwenen, terwijl ze ook vaak aan het eind haar stem iets laat overslaan, maar haar bereik is indrukwekkend. Doordat eveneens de contrasterende grunts achterwege zijn gelaten, is er van de oorspronkelijke gothicrock weinig meer te bespeuren. De bombast, de kwaliteit en de pakkende composities staan echter garant voor een internationaal kassucces. Na de gesproken opening volgen elf pakkende, merendeels uptempo songs met als belangrijkste karakteristiek het hoge meezinggehalte. The Unforgiving zal het vooral in Amerika goed doen en de muzikale feiten ondersteunen die veronderstelling: veel orkestraties, dito gitaarsolo's en de vaak meerstemmige zang en koorzang geven de heavy popmuziek heerlijk symfonische bombast mee. Liefhebbers van Hans Zimmer en Nightwish zullen zich er zeker bij thuis voelen. De single Sinéad heeft wat invloeden van de synthipop uit de jaren tachtig, terwijl een song als Shot In The Dark geschikt zou zijn om als single uit te brengen. Mijns inziens heeft Within Temptation een knieval gemaakt voor de commercie, maar ja, als je van de muziek wilt leven, zul je wel moeten! De band onder leiding van Westerholt-Den Adel gaat in elk geval de boeken in als het beste muzikale Nederlandse exportproduct van dit millennium en dat is een knappe prestatie.

De nieuwe fans zullen zeker niet teleurgesteld zijn en de fans van het eerste uur zijn waarschijnlijk al eerder afgehaakt of, zoals ik, meegegroeid met de subtiele koerswijzigingen. Mede dankzij Daniel Gibson is The Unforgiving een dijk van een album geworden, zij het met een spuuglelijke cover! Er is ook nog een speciale editie inclusief dvd.