UNEARTHED

LADY LAKE (2006)
LADY LAKE - UNEARTHED

De opvolger van het album No Pictures (1977) van Lady Lake stond gepland voor 1979. Het kwam er echter nooit van. Nadat bassist Eddy Bakker was vervangen door Ton van Erp, besloot de band in 1982 - vanwege de tanende belangstelling voor progressieve rock - er een punt achter te zetten. De bandleden hebben zich nooit gerealiseerd dat van de vele oefensessies gedurende de periode 1979 tot 1981 min of meer bij toeval bijzonder goede geluidsopnamen waren gemaakt. Bewerkt en opgepoetst bleken die opnamen als Unearthed de perfecte brug te vormen tussen No Pictures en SuperCleanDreamMachine (2005). De opnamen hadden ruim voldoende kwaliteit om Musea Records te interesseren om dit erfgoed op de plaat te zetten. De geheel instrumentale cd is in de stijl van vooral Camel, aangevuld met een beetje Caravan en niet te vergeten een vleugje Focus. Misschien is ook nog een klein beetje het jazzy tikje van Solution hoorbaar. De nummers zijn allemaal in één keer opgenomen en zonder overdubs op de cd terechtgekomen. Je hoort vele tempowisselingen, flitsende gitaarsolo's van Fred Rosenkamp, diverse synthsolo's van Leendert Korstanje en het stuwende drumwerk van Jan Dubbe. Al klinkt het materiaal wat gedateerd: ik hoor veel liever deze originele opnamen dan een halfslachtige poging om de nummers opnieuw op te nemen. Dit werk kan zich meten met het beste wat de bands in de late jaren zeventig voortbrachten. Lady Lake hoeft zich niet te schamen voor deze negen composities. Ze zijn bijzonder origineel en bevatten subtiele hoogstandjes. De uitsmijter, die als bonus is bijgevoegd, is een originele demo van de oerversie van Magic Twanger, gered uit een cassette die nog in een oude auto lag! Tot slot hoor je hetzelfde nummer, maar nu geheel uitgewerkt en in De Pul in Uden. Unearthed bevat een heerlijk uurtje nostalgie!