UN 'ISOLA (LIVE)

PFM (2014)
PFM - UN 'ISOLA

Veel nog bestaande groepen uit de jaren zeventig, maken er dit millennium een goede gewoonte van om oude albums live uit te brengen. In dit geval betreft het de Italiaanse band Premiata Forneria Marconi (PFM) die het album L’ Isola Di Niente − de Italiaanse versie van The World Became The World (1974) − opnieuw uitbrengt als liveregistratie van een show in Tokyo van maart 2014. De drie oerleden Franz Di Cioccio (drums, zang), Franco Mussida (gitaar, zang) en Patrick Djivas (bas) krijgen hulp van Alessandro Scaglione (toetsen), Roberto Gualdi (drums), Edoardo De Angelis (viool, toetsen) en het Japanse koor ‘Moment’. Deze bezetting levert een uitstekende en redelijk natuurgetrouwe weergave van de muziek die veertig jaar geleden aan het vinyl werd toevertrouwd, zij het dat de partijen van de dwarsfluit nu door viool en toetsen zijn overgenomen. Dit is symfo in optima forma met door de wol geverfde instrumentalisten. De muziek op dit album heeft een heerlijke, volle geluidskwaliteit en de voor PFM zo kenmerkende jazzy inslag. Aangezien het album procentueel weinig zang bevat die dan ook nog is verdeeld tussen Di Cioccio, Mussida en het koor, valt er instrumentaal veel te genieten. Het enige nadeel is dat Un’Isola nog geen veertig minuten klokt. Omdat er meer van dit soort cd’s worden uitgebracht, zou het voor de hand hebben gelegen om voor dubbel-cd’s te kiezen of twee van dit soort registraties op één cd uit te brengen. Nu riekt het toch een beetje naar hoe-kunnen-we-hier-het-meeste-uit-halen en dat is voor de fan natuurlijk spijtig. De uitvoering van de vijf composities van Mussida en de voormalige bandleden toetsenist Flavio Premoli en violist Mauro Pagani maakt gelukkig veel, zo niet alles goed.