UN AMICO (LIVE)

PFM (2014)
PFM - UN AMICO

Un Amico komt uit dezelfde serie liveregistraties als Un’Isola en gelet op de hoesinformatie is het concert ook op dezelfde dag opgenomen, namelijk 31 maart 2014. Op deze cd speelt de Italiaanse band Premiata Forneria Marconi (PFM) integraal het album Per Un Amico (1972), de Italiaanse variant van Photos Of Ghosts (1973). Op dat album deed bassist Patrick Djivas nog niet mee; hij sloot zich pas in 1974 bij PFM aan. De bezetting op deze cd is identiek aan Un’Isola. De composities zijn voornamelijk van Franco Mussida, Flavio Premoli en Mauro Pagani. De live-uitvoeringen zijn, op één na, langer dan de originele opnamen en er is een ouverture toegevoegd. Desondanks klokt dit album slechts 33 minuten en dat is volgens de huidige maatstaven erg karig. Gelukkig is het een ep en die zijn lager geprijsd dan reguliere cd’s. De zes oorspronkelijke composities worden ook na 42 jaar met veel elan en op een fantastische wijze uitgevoerd. Met gebruik van de huidige techniek is de geluidskwaliteit een stuk beter en klinkt de muziek voller dan op de originele studio-opnamen. Als PFM dit album voor het eerst zou hebben uitgebracht dan had dit schijfje minimaal het predicaat ‘tip’ gekregen, want de stijl op deze cd gaat nog meer richting traditionele symfo. Un Amico bevat beduidend meer invloeden uit de klassieke muziek dan uit de jazz, zoals dat op Un’Isola het geval is. In het laatste nummer is enige gelijkenis met Gentle Giant te horen. Terugblikkend op het totale oeuvre van PFM zou dit album wel eens tot de toppers kunnen gaan behoren van de vele albums die deze legendarische Italiaanse band heeft uitgebracht. De prachtige instrumentale opening met onder meer Mussida’s akoestische gitaar is een prima toevoeging. PFM zal na 2014 ook op de Cruise To The Edge 2015 het publiek verwennen met liveshows.